Abstract:
هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر نوروفیدبک در افزایش عملکرد هوشی و توجه کودکان مبتلابه نارساخوانی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر نارساخوان مراجعهکننده به مرکز ویژه ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل در سال 1389 تشکیل میداد که تعداد 31 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ماهیت موضوع و اهداف مطالعه ایجاب میکرد که از روش آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه پلاسیبو استفاده شود. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل دستگاه نوروفیدبک (NFT)، مقیاس ارزیابی ADHD وندربیلت (فرم والدین)، آزمون عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون اختلال در خواندن، مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان و پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره بهبودی معنیداری را در آزمون هوشی وکسلر در پسآزمون و پیگیری دوماهه در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با گروه نوروفیدبک کاذب نشان داد. همچنین نتایج نشاندهنده بهبودی معنیداری در زیر مقیاسهای آزمون عملکرد پیوسته یعنی پاسخهای صحیح، خطای حذف و خطای ارائه در پسآزمون و پیگیری دوماهه در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با گروه نوروفیدبک کاذب بود. نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک و پایداری آن بهعنوان یک شیوه اثربخش در کاهش مشکلات توجه و افزایش عملکرد هوشی دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی در مقایسه با گروه پلاسیبو است.
Machine summary:
مطالعات نشان داده است که بیشترین فراوانی - Taroyan, Nicolson, & Fawcett - attention deficit - American Psychiatric Association - DuPaul, McGoey, Eckert, & VanBrakle - Bohm, Smedler & Forssberg - Seidman - Swanson, Saez, & Gerber - Jerman - visual scanin - Faraone - Fernandez نابهنجاری 1 EEG در کودکان LD، افزایش فعالیت تتا 2 در مقایسه با همسالان بهنجار بوده است (جان 3 و همکاران، 1983؛ هارمونی 4 و همکاران، 1990؛ فرناندز و همکاران، 2007؛ چابوت، دی میشل، پری چپ 5 و جان، 2001؛ فرناندز و همکاران، 2003؛ گایسر، روسون، شیتر و گایسر 6 ، 2003) و کاهش فعالیت آلفا 7 در حالت استراحت نیز در کودکان LD مشاهدهشده است چراکه برای عملکرد صحیح تکالیف ذهنی در نواحی مربوطه، هم در کودکان بهنجار (فرناندز و همکاران، 1998) و هم بزرگسالان بهنجار (فرناندز و همکاران، 2000) ضروری است.
لوبار، اسوارت وود، اسوارت وود و ادنل 11 (1995) نشان دادند که نوروفیدبک موجب افزایشهای معنیدار در نمرات WISC-R پس از آموزش شده - Kaiser & Othmer - Rossiter - Leins - Bakhshayesh, Schneider, Wyschkon, Esser, & Ihle - Becerra - Marinus, Breteler, Sylvia, Ine, & Ludo - Zoefel - Tansey - Wechsler Intelligence Scale for Children - Revised - Gaddes & Edgell - Lubar, Swartwood, Swartwood, & Odonnell است.