Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتورسیکلت انجام شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه و دورهی پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان موتورسیکلت شهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند که این تعداد به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه ادراک ریسک راندمو و اورسون را تکمیل کردند. برنامه آموزش رانندگی ایمن به مدت هشت هفته، 16 جلسه و 32 ساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد و به گروه کنترل آموزش داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین نمرات ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتورسیکلت در پیش آزمون با پس آزمون و پیگری گروه آزمایش تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0P≤)، این تفاوت در نمرات گروه کنترل مشاهده نشد. این نتایج نشان میدهد که برنامه آموزش رانندگی ایمن در افزایش ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتور سیکلت موثر است.
Machine summary:
مطالعات پیشین نشان داده است که اکثر تصادفات موتورسیکلت مربوط به جوانانی است که تمایل به برگزیدن نگرشهای ناایمن و رفتارهای پرمخاطره دارند و از میزان ادراک ریسک پایینی برخوردارند، همچنین رفتارهای مخاطرهآمیز افراد جوان از قبیل رانندگی با سرعت غیر مجاز عامل اصلی تصادفات میباشد (مکین و سانکی 5 ، 2006؛ واسالو و اسمارت 6 ، 2007؛ مک کنا و اورسویل 7 ، 2006؛ اولبرگ و - traffic accidents - Fernandes & Soasa - Olea Lund & Rundmo - Elliott, Baughan, & Sexton - Machin & Sankey - Vassallo & Smart - McKenna & Horswill راندمو 1 ، 2003؛ ازکان، لاجونن، دوغرول، ایلدیریم و کویمک 2 ، 2012).
کراندال، استدمون، کراندال و ساکایاسیت 12 - Ulleberg & Rundmo - Ozkan, Lajunen, Dogruyol, Yıldırım, & Coymak - Solvic - Fischhoff & Lictenstein - Lin & Sloan - Fishbein - Lam - risk perception - Mbaye & Kouabenan - Carter, Bingham, Zakrajsek, Shope, & Sayer - distracted driving behavior - Crundall, Stedmon, Crundall, & Saikayasit (2014) در رابطه با تأثیر آموزش رانندگی پیشرفته بر روی عملکرد موتورسواران نشان دادند که آموزش موجب بهبود عملکرد موتورسواران و کاهش حوادث ترافیکی میشود.
اداره کل پزشکی قانونی مازندران با انتشار گزارشی بیان کرد در هشت ماهه اول سال - Hayakawa, Fischbeck, & Fischhoff - Hongsranagon, Khompratya, Hongpukdee, Havanonda, & Deelertyuenyong - Woratanarat, Ingsathit, & Chatchaipan - Kardamanidis et al 1393، 545 نفر در پی تصادفات رانندگی در استان مازندران فوت شدند که بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی مربوط به موتورسیکلت سواران است، به نحوی که مطابق آمارهای موجود در هشت ماهه سال 93، 129 موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی استان مازندران جان خود را از دست دادند که این رقم 24 درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی گیرد.