Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش سبکهای دلبستگی و ارتباط با همسالان در پیشبینی احساس غربت و ایجاد آن انجام شد. گروه نمونه شامل 293 دانشجوی دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-92 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس احساس غربت فن فلیت، پرسشنامهی سبک دلبستگی هازن و شیور و خرده مقیاس ارتباط با همسالان از مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) ابزارهای پژوهش بودند. تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان برای تحلیل دادههای پژوهش استفاده گردید. نتایج نشان داد سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی دوسوگرا احساس غربت را پیشبینی میکنند. ارتباط با همسالان پیشبین معنیداری احساس غربت نیست.
Machine summary:
دانشجویانی که دارای سبک دلبسته ایمن هستند، در نیم سال اول تحصیلی بهطور مکرر - homesickness - Van Tilburg, Vingerhoet, & Van Heck - Fisher & Hood - Van Vliet - Petterson & Arnetz - Bowlby - Ainsworth - Sigelman - Hazan & Shaver - Feeney - Noftle به خانه میروند یا از طریق تلفن با اعضای خانواده تماس برقرار میکنند، درست مانند کودکان دلبسته ایمن که بعد از جدایی از مادرشان گریه میکنند؛ ولی بعد از مدتی این اشتغال فکری کاهش مییابد و بهطور سازگارانه با موقعیت جدید برخورد میکنند.
بهطور خلاصه میتوان گفت - Stroebe, van Vliet, Hewstone, & Willis - Bugental - Velleman & Orford - Hodges, Boivin, Vitaro, & Bukowski تغییر محیط زندگی در دانشجویانی که از خانواده خود دور میباشند، موجب احساس غربت، تنهایی و دلتنگی بیشتری میگردد.
ابزار تحقیق مقیاس احساس غربت 3 : این مقیاس توسط اژهای، دهقانی، گنجوی و خداپناهی (1387) بر اساس مقیاس احساس غربت فن فلیت (2001) اعتبار یابی شده است که پنج عامل دلتنگی برای خانواده، احساس تنهایی، دلتنگی برای افراد و محیط آشنا، مشکلات در سازگاری، میل برگشت به موطن را در 39 گویه 5 گزینهای از کاملا مخالفم (1) تا کاملا موافقم (5) - Archer, Ireland, Amos & Broad - Brewin, Furnham, & Howes - Homesickness Scale موردسنجش قرار میدهد.
نتایج جدول 3 نشان میدهد مقدار آزمون F برای بررسی تأثیر سبکهای دلبستگی و ارتباط با همسالان بر احساس غربت برابر با 56/17 بوده که در سطح 001/0p< معنیدار است.