Abstract:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثر درمان شناختی - رفتاری گروهی کودک و مادر - کودک بر اضطراب اجتماعی، عزتنفس و جرات ورزی دانشآموزان پایههای پنجم و ششم شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایههای پنجم و ششم مدارس شهر اهواز در سال تحصیلی 1393-1392 بود. از بین 525 دانشآموزا که به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند تعداد 36 نفر که دارای 1 انحراف استاندارد اضطراب اجتماعی بالاتر از میانگین بودند در سه گروه 12 نفره گمارده شدند. گروه یک، در درمان شناختی – رفتاری کودک و گروه دو در درمان شناختی – رفتاری مادر – کودک شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل در هیچ درمانی شرکت داده نشدند. ابزارهای مورداستفاده شامل آزمون اضطراب اسپنس فرم کودکان، سیاهه اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان و پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ است. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که درمان شناختی – رفتاری مادر –کودک باعث کاهش معنی دار اضطراب اجتماعی، افزایش جرات ورزی و عزتنفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید، درحالیکه گروه شناختی – رفتاری کودک در مقایسه با گروه کنترل فقط سبب کاهش معنیدار اضطراب اجتماعی و افزایش جرات ورزی گردید. مرحله پیگیری بین گروههای آزمایشی (کودک و مادر – کودک) و گروه گواه در متغیر اضطراب اجتماعی وجود دارد درحالیکه در دو متغیر دیگر تفاوت معنیدار نیست.
Machine summary:
مداخلات شناختی-رفتاری، شیوهای است که در کاهش علائم - Mash & Barkley - Schwartz & Guttman - social anxiety - Rheingold & Herbert - Kessler & Berglund - Beidel & Morris - Craske & Waters اضطرابی موفقیتهای نسبتا چشمگیری حاصل کرده است.
چون در این - Field & Cartwright-Hatton - Murray, Cooper, & Creswell - Breinholst & Esbjorn - Schroder & Gordon درمان اضطراب مادران نیز ازجمله اهداف درمانی است، بنابراین میتوان به این سؤال پاسخ داد که آیا شرکت دادن مادران در مقایسه با درمان شناختی –رفتاری کودک شیوه مؤثر و مقرون بهصرفهتری خواهد بود؟ روش پژوهش حاضر دارای دو گروه آزمایشی (درمان شناختی – رفتاری مادر – کودک و کودک) و یک گروه کنترل با پیشآزمون – پسآزمون بود، بنابراین میتوان آن را در زمره طرحهای آزمایشی خواند.
لورنزو 3 - Social Phobia and Anxiety Inventory for Children - Gauer, Picon, & Vasconcellos - Lorenzo (1998) ضریب پایایی آلفای کرونباخ آن را 78/0 و روایی آن را 73/0 گزارش کرده است (به نقل از برخوری، رفاهی و فرحبخش،1388 ).
- Curry, Wells, Nagy, Craighead, & Lochman HYPERLINK "file:///G:\\ARTIVLES%20PERSIAN\\science" - Waters, Ford, Wharton, & Cobham - Griffith University Clinic برنامه درمان شناختی – رفتاری گروهی کودک برنامه درمان شناختی – رفتاری گروهی کودک نیز اجرای بخش کودک برنامه شناختی – رفتاری گروهی مادر – کودک، بوده است با این تفاوت که در این بخش صرفا کودکان شرکت داشته و مادران آنها در هیچ برنامهای حضور نداشتند.