Abstract:
در تحقیق حاضر، رابطه علّی تعاملات آموزشی با رضایت تحصیلی از طریق میانجیگری خودتنظیمیتحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت. دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز (1392) جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که از بین آنها 500 نفر به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تعاملات آموزشی، رضایت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی استفاده گردید. نتیجه نشان داد که تعاملات آموزشی (تعامل دانشجو- دانشجو، تعامل دانشجو- استاد و تعامل دانشجو- محتوا) با رضایت تحصیلی رابطه علّی مثبت و رابطه تعامل دانشجو- دانشجو و دانشجو- محتوا با رضایت تحصیلی از طریق خودتنظیمی تحصیلی معنیدار اما مسیر تعامل دانشجو- استاد به رضایت تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی معنیدار نشد. بر مبنای تحقیق حاضر پیشنهاد میشود برای ایجاد رضایت تحصیلی، تقویت تعامل دانشجو- دانشجو و دانشجو- محتوا در دانشجویان بسیار ضروری است.
Machine summary:
مطالعات افضل و احمد 15 (2011)، چانگ و اسمیت 16 (2008) و کو، واکر، بلاند و شرودر 17 (2008) حاکی از آن بود که تعامل شخصی فراگیر– فراگیر، تعامل فراگیر– محتوا، فراگیر- استاد، خود اثر بخشی اینترنت، عملکرد استاد و ارزیابی رشته، بطور مثبت با رضایت - academic satisfaction - Bray, Aoki, & Dlugosh - Thurmond &Wambach - Flammer - Artino - Sahin - Bolliger & Martindale - Reinhart & Schneider - Yukselturk & Yildirim - Allen, Bourhis, Burrell, & Mabry - Wang - Wilson - Chejlyk - Keeler - Afzal & Ahmad - Chang & Smith - Kuo, Walker, Belland, & Schroder فراگیران ارتباط دارد.
از آنجایی که مور و کرسلی 8 (1996) تعاملات آموزشی - Rodriguez Robles - Fresen - Northrup - Stavredes - Zhao, Lei, Yan, Lai, & Tan - Perez - Rost - Moore &Kearsley کرسلی، 1996) خاطر نشان میکنند که تعامل استاد– فراگیر یک نیاز عمده و عنصر بسیار مهم یادگیری به شمار میرود.
بسیاری از دانشجویان به علت فقدان مهارتهای راهبردهای - Kershaw - Swan - Roblyer &Wiencke - Sabry & Baldwin - Aviv - Byers - Fulford & Zhan - La Pointe & Gunawarndena - Zittle - Kanuka & Anderson -Mardali & Koushki مطالعه و یادگیری خودتنظیمی، دچار ناامیدی و شکست تحصیلی میشوند؛ در حالیکه راهبردهای یادگیری، به مثابه ابزاری است که در حل مشکلات تحصیلی مورد استفاده قرار میگیرند و به دانشجویان کمک میکنند تا مهارتهایی را که در طول دوران تحصیل به آن نیاز دارند، رشد و توسعه دهند.