Abstract:
عقلانیت خودبنیاد که اساس عصر روشنگری را پایه نهاد، عقلانیتی ریاضی وار و ابزاری بود. از این رو، کاملا در خدمت جنبه های مادی و طبیعی انسان قرار گرفت و از ابعاد الوهی او به بهانه نفی اسطوره های حاکم بر سوژه انسانی احتراز جست. این عقلانیت ابزاری و کمیت محور، که نخست در فلسفه دکارت و نظریه ثنویت گرایانه او (سوژه ـ ابژه) خودنمایی کرد و سپس در فلسفه کانت به اوج والایی خود رسید، عقل آدمی را دارای ساختاری نظام مند می پنداشت که به شناخت منطقی ابژه ها قادر بود، ولی در فرجام عصر روشنگری بواسطه ریاضی وار نگریستن و اندیشیدن، سوژه و ابژه هر دو در چنبره کمیت و ابزاروارگی گرفتار شدند و حتی سوژه ای که باید اعمال نظر و عمل می کرد، خود ناخواسته و ناخودآگاه به ابژه عمل سوژه های گفتمان حاکم (لیبرال ـ سرمایه داری) بدل شد و حتی آزادی و اختیار خویش را نیز کاملا از کف نهاد. منتقدان مدرنیته، به ویژه متفکران مکتب فرانکفورت، اغلب از این زاویه دید، عقلانیت تکنیک محور روشنگری را به نقد کشیده اند. در این مقاله، با تکیه بر آرای دو تن از برجستگان این مکتب انتقادی، یعنی آدورنو و هورکهایمر، اسارت انسان را در نتیجه اعمال عقلانیت ابزاری عصر روشنگری به تصویر کشیده ایم.
Self-sufficient reason، which is the basis of Enlightenment، was mathematical and pragmatic. Therefore، it was on behalf of bodily interests، not divine and spiritual ones. It was in order to avoid the mythological aspects that dominate over human beings. This pragmatic and quantitative reasoning، which is begin with dualistic philosophy of Descartes، firstly، and finally in Kant's philosophy reached a peak، see the human reasoning as an organized structure which is capable of attaining the logical objects. But toward the end of Enlightenment، both subject and object trapped by instrumentalism and quantitative looking، to the extent that subject which must apply its attitudes and acted based on this، became an object of main (liberal-capitalist) discourse، even loose its freedom. In fact، Critics of Modernism، particularly members of Frankfurt School، often criticizes the practical reasoning of Enlightenment from this point of view. In this study، human captivity، which is a result of this certain kind of reasoning، is considered based on thought of two of these critics، i.e Horkheimer and adorno.