Abstract:
هدف این پژوهش ، تحلیل مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران از لحاظ میزان توجه به ابعاد و مولفه های تربیتی سبک زندگی زمینه ساز ظهور است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست و رویکرد آن نیز کاربردی به شمار می رود. جامعه پژوهشی، متن سند مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران، مصوب آذر ماه 1390 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری، از نمونه گیری صرف نظر شده و سند مذکور به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار اندازه گیری، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، بررسی شده اند. عمده ترین یافته های پژوهش عبارت اند از: 1. چارچوب مفهومی ابعاد و مولفه های تربیتی سبک زندگی زمینه ساز ظهور پس از بررسی مدارک و مستندات مرتبط در نه بعد و یکصد مولفه تدوین می شود. 2. در مجموع 2204بار به مولفه های تربیتی سبک زندگی زمینه ساز ظهور توجه شده که میزان تراکم فراوانی آن در بخش های فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی به ترتیب 1089، 654، 461 است. 3. در بین ابعاد مورد بررسی، بعد اجتماعی با میزان بار اطلاعاتی 987/ 0 و ضریب اهمیت 122/ 0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که به بعد فرهنگی با میزان بار اطلاعاتی 808/ 0 و ضریب اهمیت 099/ 0 کمتر توجه شده است.
The study uses a descriptive content analysis and its approach is applied. Given the different dimensions of Islamic training styles، this study aims to find which pivots in education gives rise to introducing the era of emergence of Mahdi. The study، descriptive content analysis and its approach is applied. The study population included one text document in formal education system in general theoretical foundations of fundamental change in Iran، ratified in November 1390. Due to the nature of the research and the limitations of the sampling، no other sample was taken and just he above mentioned document is investigated thoroughly. Instrument is a self-made content analysis checklist and results have been studied using descriptive indicators in the process of Shannon entropy analysis.
The most important results are:
1. The conceptual framework and educational components which gives rise to the era of emergence of Mahdi are divided into 9 aspects and 100 components after examining the formulation of the relevant document.
2. A total of 2204 times is the frequency of times referred to an issue related to lifestyle contingent with the era of emergence among the educational components. The density and its abundance in the areas of philosophy of education، philosophy of education in formal and informal settings and educational system for the general public is counted as 1089، 654، 461.
3. Among the study aspects، the social dimension contained the information load factor of 987/0 and 122/0، which respectively has the most amount of attention paid to the issue. This is despite the fact that the cultural dimension has the information load factor of 808/0 and 099/0، and is considered the least amount of attention paid.
Machine summary:
در این راستا با تحلیل مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران از منظر میزان توجه به ابعاد و مؤلفههای تربیتی سبک زندگی زمینهساز ظهور، تصویری مناسب در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان درسی قرار دهد که با آموزش این نوع از سبک زندگی، زیست مهدوی ممکن شود و اقبال نسبت به سبک زندگی غیر دینی و بیگانه کمرنگ گردد و افراد و بهویژه نوجوانان و جوانان در برابر بسیاری از انحرافات اخلاقی و رفتاری عصر غیبت واکسینه شوند.
سوابق پژوهشی مطالعات انجام گرفته نشان میدهد، زمینهسازی ظهور از زوایای مختلف از سوی پژوهشگران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است؛ اما پژوهشی که به طور ویژه به تحلیل میزان توجه مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران به ابعاد و مؤلفههای تربیتی سبک زندگی زمینهساز ظهور بپردازد، وجود ندارد.
در بخش سوم (رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران) 461بار به ابعاد و مؤلفههای تربیتی سبک زندگی زمینهساز ظهور توجه شده است که 9/20 درصد از کل فراوانیهای تحلیل شده را دربر میگیرد و از این میان، بعد اجتماعی با 113 فراوانی، بیشترین و بعد فرهنگی با 11 فراوانی، کمترین توجه را داشتهاند.
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد و مؤلفههای تربیتی سبک زندگی زمینهساز ظهور در مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران انجام شده و طی آن، مقولههای مرتبط در محتوای سند بررسی شدند.