Abstract:
ایــن نوشــتار، جــستاری اســت در بررســی «قــصیدة النــسر» عمــر ابــوریــشه ، شــاعر معاصــر ســوریه کــه قلــبش سرشــار از مهــر نــسبت بــه وطــن بــود. ایــن پــژوهش در پــی پاســخ بــه ایــن پرســش اســت کــه شــاعر بــرای بیــان افکــار خــود از قابلیــت هــای زبــانی ، بــه چــه ســان اســتفاده کــردهاســت ؟ بــه نظــر مــی رســد ابوریــشه تــلاش کــرده بــرای اثرگــذاری بــر مخاطــب ، عنــصر تـصویرآفرینـی و موسـیقی کلمـات و حـروف را بـه خـدمت گیـرد؛ از ایـن رو، همـة اجـزای ایـن قــصیده، در راســتای هــدف شــاعر؛ یعنــی بــسیج مخاطــب بــرای انقــلاب و شــورش علیــه سـتمکاران و متجــاوزان، بــه کــار گرفتـه شــده و عاطفـة شــاعر کـه در بیــت بیــت قــصیده مــوج مـی زنـد، مخاطـب را همـراه شـاعر خـشمگین و متحـسر، در نهایـت ، آرام و راضـی مـی کنـد. در ایــن مقالــه بــه روش تحلیلــی - توصــیفی ، بــه بررســی جنبــه هــای مختلــف ســبکشناســی ایــن قــصیده در ســه ســطح ذیــل پرداختــه ایــم : الــف ) ســطح زبــانی کــه بــه تحلیــل ســطح آوایــی اختــصاص دارد. ب) ســطح ادبــی کــه شــامل اســتعاره، ســمبل و کنایــه اســت . ج) ســطح فکــری کــه مهــم تــرین افکــار شــاعر در قــصیده را تبیــین نمــودهاســت . نتیجــه اینکــه همــة قابلیــت هــای موجــود در زبــان؛ چــون آوا، موســیقی ، تــصویر، تکــرار، نمــاد و رمــز و... بــه شــکلی هنــری و زیبا برای تحریض مردم در برابر استعمار و دشمن به کار رفته است .
Machine summary:
ایــن پــژوهش در پــی پاســخ بــه ایــن پرســش اســت کــه شــاعر بــرای بیــان افکــار خــود از قابلیــت هــای زبــانی ، بــه چــه ســان اســتفاده کــردهاســت ؟ بــه نظــر مــی رســد ابوریــشه تــلاش کــرده بــرای اثرگــذاری بــر مخاطــب ، عنــصر تـصویرآفرینـی و موسـیقی کلمـات و حـروف را بـه خـدمت گیـرد؛ از ایـن رو، همـة اجـزای ایـن قــصیده، در راســتای هــدف شــاعر؛ یعنــی بــسیج مخاطــب بــرای انقــلاب و شــورش علیــه سـتمکاران و متجــاوزان، بــه کــار گرفتـه شــده و عاطفـة شــاعر کـه در بیــت بیــت قــصیده مــوج مـی زنـد، مخاطـب را همـراه شـاعر خـشمگین و متحـسر، در نهایـت ، آرام و راضـی مـی کنـد.
ایـن پـژوهش در پـی پاسـخ بـه ایـن پرسـش اسـت کـه شـاعر از قابلیـت هـای موجـود در زبـان، بــه چـه ســان بـرای بیــان افکــار و اندیـشه هــای خـود اســتفاده کـردهاســت ؟ آیــا سطوح سه گانه سبک قصیده، بیانگر اندیشه های شاعر است ؟ بــه نظــر مــی رســد ابوریــشه ، توانــسته اســت بــا اســتفاده از عنــصر تــصویرآفرینــی و موســیقی کلمــات و حــروف بــه هــدف خــود (انقــلاب، خیــزش و قیــام علیــه ظلــم و استعمار) دست یابد.
حـرف «راء» حرفـی شـدید اسـت کـه هنگـام تلفظـش ، اینگونـه بـه نظـر مـی رسـد کــه دو «راء» تلفــظ کــردهایــم (الــدقاق، ٢٠٠٦ : ٥)؛ بنــابراین روی ایــن قــصیدة حماســی و فریــادگونــه نیــز، بــا محتــوای آن؛ متناســب اســت و دو صــفت جهــری بــودن و تکریــر، از صـفات قــوی بــه حــساب مــی آیــد.