Abstract:
هدف: تحقیق حاضر به دنبال کشف ارائه الگوی پارادایمی رابطه جوانان شهر شیراز با رسانه می باشد.
روش: روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی، و تحلیل آن بر اساس مدل های نظریه زمینه ای می باشد.
نتایج: مفاهیم اکتشاف شده تحقیق نشان می دهد که فهم و درک جوانان در ششسوال تحقیق عبارتند از: به لحاظ هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف می کنند؛ از نظر عقیده، الگوپذیر و در عین حال منتقد هستند؛ نگاهشان نسبت به رسانه داخل همراه با بی اعتمادی و تک کارکردی بودن آن است و متمایل به رسانه خارجی هستند؛ مدیریت گذران اوقات فراقت توسط جوانانجام می شود که به شدت متاثر از فضای رسانه ای است؛ از نظر رابطه با رسانه، اعتماد به رسانه بیگانه و کم اعتمادی به رسانه داخل، و نیز تمرکز بر رسانه مدرن تا سنتی است؛ و از نظر عملکرد رسانه در ایران، آن را غیرعملکردی، خاص گرایانه، و عاطفی قلمداد می کنند.
بحث: رسانه در کشور ما لازم است به کیفیت تعامل خود با مخاطب، سبک زندگی و مصرف رسانه ای آن ها، و نیز به ترجیحات و علائق جوانان توجه داشته باشد. در این زمینه توجه به تغییرات وسیع اجتماعی و شکل گیری رسانه های نوین یک ضرورت انکارناپذیر است.
This study sought to explore the paradigmatic model of relationship between the youth and media in Shiraz. To this end, we focused on a group research whose analysis is based on grounded theory models. Results of the explored concepts showed that the youth: have high creativity and low rationality; their idea is pattern acceptor and critical; their view to domestic media is with mistrust, they believe domestic media are purposefully selective and so they've got more trust to foreign media. The leisure time is managed by the youth which is highly affected with cyberspace. They focus more on modern media than the traditional. They believe that domestic media malfunctions with specific orientation and emotional terms.
Media in our country needs to consider the quality of its interaction with the youth lifestyle as its biggest portion of audience. It should also consider the vast social changes and formation of the new social-networks.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت به رسانة داخل همراه با بیاعتمادی و تککارکردی بودن آن است و به رسانة خارجی متمایلاند، مدیریت گذران اوقات فراقت از سوی جوانان انجام میشود که بهشدت متأثر از فضای رسانهای است؛ از نظر رابطه با رسانه اعتماد به رسانة بیگانه، کماعتمادی به رسانة داخل، و نیز تمرکز بر رسانة مدرن تا سنتی است؛ از نظر عملکرد رسانه در ایران آن را غیرعملکردی، خاصگرایانه، و عاطفی قلمداد میکنند.
با وجود آنکه تحقیقاتی با تکیه بر روشهای کمی دربارة عوامل مؤثر در فرهنگ جوانی در کشور انجام شده است (بیات، 1379؛ زارعی، 1377؛ شعارینژاد، 1373؛ عابدینی، 1379؛ گزارش ملی جوانان، 1379؛ لطفآبادی، 1382)، در این زمینه از توان بالقوة تحقیقات کیفی استفاده نشده است.
نظر یکی از گروهها در این زمینه بهراحتی گویای غالب بودن فرهنگ و ایدة غربی در بین جوانان مورد مطالعه است: جوان بیشتر به دنبال خوشگذرانی است و میخواهد وقت خود را بگذراند.
طبقات مفهومسازیشدة حاصل از ترکیب مفاهیم مربوط به گذران اوقات فراغت جوانان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول مذکور گویای دو نکتة اساسی است: اول اینکه جوان عموما تحت تأثیر فعالیت و کارکرد رسانه است؛ دوم اینکه خود در تعیین نوع رسانه و شیوة استفاده از آن استقلال دارد و به نوعی آن را مدیریت میکند.