Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی میباشد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و به لحاظ هدف نیز کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را استادان و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تربیتبدنی دانشگاههای دولتی سراسر کشور در نیمسال اول سال تحصیلی (94ـ93) (به تعداد 3196 نفر) تشکیل دادند که ازاین میان، 436 نفر براساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که 88/49 درصد از کل واریانسها مربوط به شش عامل میباشد. نتایج بیانگر این است که تمامی عوامل، تأثیر معناداری بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی دارند. همچنین، اولویتبندی عوامل به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی به ترتیب عبارت است از: ریسک خرید، فرایند خرید، ویژگی کالای ورزشی، ویژگیهای مشتریان، ادراک مشتریان از خرید و فناوری. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفتکه با برنامهریزی و تمرکز روی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی میتوان شرایطی ایجاد کرد تا مشتریان کالاهای ورزشی با رغبت بیشتری به خرید اینترنتی روی آورند.
Machine summary:
همچنین، فورسیت<FootNote No="134" Text=" Forsythe"/> و همکاران (2006) و اندروز و بیانچی (2013) در پژوهشی در برخی کشورهای اروپایی گزارش کردند که سود نسبی، عاملی مهم در پذیرش تکنولوژی و نگرش مصرفکننده نسبت به خرید اینترنتی کالاهای ورزشی میباشد (فورسیت و همکاران، 2006، 65؛ اندروز و بیانچی، 2013، 653)؛ ، آیا رابطۀ مثبت بین سود نسبی، نگرش و توسعۀ خرید اینترنی کالاهای ورزشی در کشور ایران نیز قابلپیشبینی است؟ یافتههای مطالعات داخلی همچون پژوهش شکرریز (1383)، صنایعی و صالحنیا (1386)، جعفرپور و رحمانسرشت (1388)، بابایی (1389)، الفت و همکاران (1390)، نظری رحمانسرشت، 1388، 213).
بررسی نتایج حاکی از آن است که فرایند خرید یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی از دیدگاه استادان و دانشجویان ارشد و دکتری تربیتبدنی میباشد و در رتبهبندی به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در اولویت دوم قرار گرفته است.
یافتۀ دیگر این پژوهش نشان داد که ویژگی کالا یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی از دیدگاه استادان و دانشجویان ارشد و دکتری تربیتبدنی میباشد که در رتبهبندی به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در اولویت سوم قرار گرفته است.
از دیگر یافتههای پژوهش حاضر این بود که از دیدگاه استادان و دانشجویان ارشد و دکتری تربیتبدنی، ادراک مشتریان از خرید، از عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی میباشد.
یافتههای پژوهشی ما با نتایج شکرریز (1383)، الفت و همکاران (1390)، انصاری و همکاران (1391)، مالدیفاسی و کانسا<FootNote No="151" Text=" Maldifassi &amp;amp; Canessa"/> (2010) و اندروز و بیانچی (2013) که نشان دادند عامل فناوری بهدلایل مختلفی جزو عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ خرید اینترنتی کالاهای ورزشی از دیدگاه جامعۀ مربوطه میباشد همسو است.