Abstract:
اکتناه وجودی فاطمه زهرا (س) چنان است که معرفت به آن انسان کامل از نوع سهل و ممتنع است، سهولت دستیابی به چنین معرفتی به دلیل فراوانی فضائل و صعوبتش به جهت عمق و ژرفای غیر قابل غوص و وصول است.همین معنا را در این مقاله بر اساس رهیافتهایی چون وجود شناسی، معرفت شناسی و جامعه شناسی مورد بحث قرار میدهیم و بر اساس معارف « ثقلین» و آموزههای قرآنی، نبوی، علوی و ولوی به تبین کمالات حقیقی فاطمه زهرا (س) همچون حجت بودن خداوند بر ائمه (ع)، همتایی علی (ع)، مظهر پیامبر (ص) بودن، حقیقت کوثر، ولایت در امور عامه و عبودیت و اخلاص وجودی او در برابر معبود حقیقی و محبوب راستین و آنگاه به کمالات حقوقیاش چون دخت نبی، زوج ولی و ام الائمه (ع) بودن اشاره شده است تا کمالات حقوقیاش نیز با تکیه بر کمالات حقیقی آن حضرت تفسیر گردد. البته به شناخت حدی و رسمی آن انسان کامل «ملکوتی الحدوث وملکوتی البقاء» نیز پرداخته میشود تا الگوی جاودانه همه انسانهای شایق کمال و مشتاق کوی وصال و خواهان سرور و سعادت و سروری در جنبههای علمی و عملی، فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار گیرد.
Machine summary:
همین معنا را در این مقاله بر اساس رهیافت هایی چون وجود شناسی، معرفت شناسی و جامعه شناسی مورد بحث قرار میدهـیم و بـر اساس معارف « ثقلین » و آموزه های قرآنی، نبوی، علوی و ولوی به تبـین کمالات حقیقی فاطمه زهرا (س ) همچون حجت بودن خداونـد بـر ائمـه (ع )، همتایی علی (ع )، مظهر پیامبر (ص ) بودن ، حقیقت کوثر، ولایـت در امـور عامـه و عبودیـت و اخـلاص وجـودی او در برابـر معبـود حقیقـی و محبوب راستین و آنگاه به کمالات حقوقیاش چون دخت نبی، زوج ولـی و ام الائمه (ع ) بودن اشاره شده است تا کمالات حقوقیاش نیز با تکیه بر کمالات حقیقی آن حضرت تفسیر گردد.
حال با اندک تأملی می توان فهم کرد که فاطمـه زهـرا (س ) از حیـث وجـود امکـانی « دارای عـالی تـرین درجـه وجـودی و کامـل تـرین مرتبـه هـستی اسـت و بـه همـین دلیل در تفسیر فـرات کـوفی از امـام صـادق (ع ) نقـل شـده اسـت کـه آن حـضرت در تفسیر این آیه « انا انزلناه فـی لیلـه القـدر» فرمـود: شـب ، فاطمـه اسـت و« قـدر» خداوند است ، پـس هـرکس فاطمـه را واقعـا شـناخت ، شـب قـدر را درک کـرده اسـت و همانا فاطمه ، فاطمه نامیده شد، زیرا مردم از درک و شناخت او عاجزنـد و ایـن آیـات «و ما ادراک ما لیله القدر، لیله القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکـه و الـروح فیها» یعنی فاطمه زهرا، از هـزار مـؤمن بـا فـصیلت تـر اسـت و هـم اوسـت کـه مـادر مؤمنین اسـت امـام در ادامـه تفـسیر سـوره قـدر فرمودنـد: مـراد از ملائکـه مـؤمنینی هستند که علم آل محمد را ملکـه خـود قـرار مـی دهنـد و مـراد از روح القـدس همانـا فاطمه زهرا است .