Abstract:
صنعت گردشگری ،امروزه بعنوان یکی از بخشهای مهم در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه در نظرگرفته می شود.هدف این تحقیق بررسی نگرش ساکنان شهر بندر عباس نسبت به تاثیرات گردشگری می باشد. برای بررسی سنجش تاثیرات گردشگری از مدل Ap and Crompton(1998) استفاده شده است که تاثیرات گردشگری را از چهار جنبه اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و محیطی مورد مطالعه قرار می دهد. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش استفاده شده و 390 نفر از شهروندان بندر عباس به صورت نمونه گیری خوشه ای وتصادفی انتخاب شده و سوالات و گویه های مربوطه را پاسخ داده اند.علاوه بر این در این تحقیق ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی پاسخگویان و رابطه آنها با تاثیرات گردشگری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که قوی ترین جنبه تاثیر گردشگری از نظر پاسخگویان،جنبه اقتصادی با میانگین M=3.87 و بعد از آن جنبه فرهنگی با میانگین M=3.61 در مرتبه دوم اهمیت قرار دارد. در واقع این دو جنبه بعنوان اثرات مثبت گردشگری در نظر گرفته شده اند. از سوی دیگر،میانگین تاثیرات منفی بیشتر مربوط به اثر اجتماعی با میانگینM=3.38 و سپس جنبه محیطی با میانگین M=3.31 بر اساس نظر مخاطبین می باشد.
همچنین یافته های تحقیق نشان دادند که مردان نگرش منفی اجتماعی بیشتری نسبت به زنان در رابطه با تاثیر گردشگری دارند وهمچنین ادراک محیطی آنها مثبت تر از زنان می باشد.علاوه بر این،یافته های تحقیق روابط معناداری با وضعیت شغلی،وضعیت تاهل ودرآمد پاسخگویان با نگرش آنها نسبت به گردشگری نشان نداد.
The tourism industry has become an important sector for both developed and developing countries، including Iran. This study attempts to identify the perceived impacts of tourism by residents in Bandar Abbas، located on the south of Iran. The impact of tourism was measured by the Ap and Crompton's model (1998) in which، four aspects are categorized for tourism impacts; economic، cultural، social and environmental.Based on a survey of 390 local residents، tourism impacts were assessed by a 33-item tourism impact scale. According to the mean measures، the most strong perceptions toward tourism effects are associated with economic (M=3.78)، and the second one is cultural aspect (M=3.61). In fact، these two aspects are considered as positive effects of tourism. On the other hand، the mean score of negative impacts was higher on social (M=3.38) and environmental (M=3.33) aspects in terms of the perceived impacts of tourism. The study also revealed that men have more negative social perception and positive environmental perception compared to women. The findings also showed that there is no relationship between the marital status، job status and monthly income with tourism perception.
Machine summary:
همچنين يافته هاي تحقيق نشان دادند که مردان نگرش منفي اجتماعي بيشتري نسبت به زنان در رابطه با تأثير گردشگري دارند و همچنين ادراک محيطي آنها مثبت تر از زنان ميباشد.
از آنجايي که عامل مهم در توسعه گردشگري، نگرشها و ادراک مردم منطقه نسبت به توريست و گردشگري ميباشد تحقيق حاضر به دنبال بررسي اين مسئله است که نگرش ساکنان شهر بندرعباس نسبت به تأثيرات اقتصادي، محيطي، فرهنگي و اجتماعي گردشگري را مورد مطالعه قرار دهد.
يکي از عوامل مؤثر بر نحوه نگرش ساکنان محلي شاخص نسبت گردشگران به ساکنين در ارتباط با ظرفيت تحمل قلمرو است به طوريکه هر چقدر اين نسبت افزايش مييابد نگرشها و تصورات جامعه ميزبان نسبت به گردشگري روبه منفي 11 شدن ميگذارد و نياز به ارتقاء کيفيت محيط فيزيکي بيشتر حس ميشود(لي يو و همکاران ، .
در اين خصوص از عوامل مؤثر بر نحوه نگرش ساکنان محلي در ارتباط با ميزان توسعه گردشگري، شاخص نسبت گردشگران به ساکنان در ارتباط با ظرفيت تحمل اجتماعي حوزه است به طوريکه هر چقدر اين نسبت افزايش مييابد، نگرشها و تصورات جامعه ميزبان نسبت به گردشگري روبه منفي شدن ميگذارد و نياز به ، ارتقاء کيفيت محيط فيزيکي بيشتر حس ميشود(لي يو و همکاران ٩، ١٩٨٧: ٢٠) تحقيق حاضر از مدل شرما و دير١٠(٢٠٠٩) و آپ و کرامپتون ١١(١٩٩٨) براي سنجش چهار تأثير توريسم وگردشگري شامل تأثيرات اقتصادي، زيست محيطي، اجتماعي وفرهنگي استفاده شده 1.
- Brunt, Paul and Courtney, 1999, Host Perceptions of Socio-cultural Impacts; Annals of Tourism Research;Vol. 26; No. 3 -Chen, J.