Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت ترجمۀ دانش حسابداری در ایران و موانع آن است. جامعۀ آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی حسابداری دانشگاههای دولتی و شاغلان حرفۀ حسابداری، شامل مدیران مالی یا حسابرسان شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران شکل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، برای گروه اول 61 نفر و برای گروه دوم 73 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه است که با توجه به چرخۀ ترجمۀ دانش طراحی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تکنمونهای، ضریب توافق داوران و آزمون مقایسۀ میانگین دو گروه مستقل، انجام گرفت. یافتهها نشان داد پاسخدهندگان از لحاظ نظری بیشترین اولویت را به کاربردیبودن نتایج تحقیقات دادهاند و از لحاظ عملی نیز به ضرورت انجام تحقیقات حسابداری معتقدند؛ اما با روند کنونی تحقیقات موافق نیستند و معتقدند نقش تحقیقات انجامشدۀ حسابداری در حل نیازهای بخشهای صنعت و حرفه، بسیار کمرنگ است. بر اساس نتایج پژوهش، چرخۀ ترجمۀ دانش در هر یک از بخشهای انتقال سؤال یا تسهیلکنندگان، تولید دانش، انتقال دانش و استفاده از نتایج پژوهشی، بهدرستی عمل نمیکند و موانعی برای آن وجود دارد. این مسئله به گسست بین پژوهشها و جامعۀ عمل حسابداری و در نهایت بهرهنبردن از نتایج تحقیقات منجر میشود.
Machine summary:
"موانع مؤثر بر ارتباط بین دانشگاه و صنعت از دید نمایندگان گروه نظری سطح میزان مانع میانگین آمارة t معناداری توافق نداشتن ارتباط منسجم و منطقی بین دانشـگاه هـا، مؤسسـه هـای تحقیقـاتی و 4/24 0/000 8/35 0/81 صنایع و به طور کلی واحدهای تولیدی مقاومت مدیران در برابر تغییرات و پایبندی آنها به عـادات ، تصـمیمات و رفتـار 4/24 0/000 12/96 0/81 گذشته کمبود بودجه ، مقررات دست و پاگیر مالی و اداری ، کـم تـوجهی بـه محققـان و 4/21 0/000 12/6 0/80 مشخص نبودن سیاست ها و اولویت های تحقیقاتی بی اعتمادی بخش صنعت به کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی 4/2 0/000 13 0/80 بهره نبردن از ابزارهای انگیزشی برای ترغیب مـدیران صـنایع در بـه کـارگیری 4/15 0/000 14/63 0/79 نتایج تحقیقات دانشگاهی نبود سازماندهی مناسب در دانشگاه برای ارائة خـدمات فنـی و مشـاوره ای بـه 4/13 0/000 12/94 0/78 صنایع موجود نبود سیاست گذاری مشخص و متمرکز در امر پژوهش و تمرکزنکردن در اجرای 4/08 0/000 13/10 0/77 آنها ارزشیابی نکردن تأثیر یافته های پژوهشی 4/08 0/000 13/43 0/77 نارسایی در ایجاد بانک های اطلاعاتی از طـرح هـای تحقیقـاتی مشـترک بـین 4/06 0/000 13/09 0/77 صنعت و دانشگاه ناکافی بودن هسته های تحقیق و توسعه در صنایع کشور 5/05 0/000 11/93 0/76 ناآشنایی صنایع از پتانسیل دانشگاه ها 3/99 0/000 8/95 0/75 از آنجا که در جدول های ٦ تا١٠ سطح معناداری آمارة t برای تمـام موانـع یادشـده کمتـر از ٠/٠٥ است ، فرض معناداری برابری پاسخ های موافق و مخالف رد می شود و با توجه به میـانگین داده ها و ضرایب توافق محاسبه شده ، می توان نتیجه گرفت کـه اغلـب پاسـخگویان در خصـوص وجود موانع فوق برای ترجمة دانش حسابداری ، هم عقیده بودند."