Abstract:
ریسک اطلاعاتی و هزینههای معاملات از جمله عواملی هستند که از طریق آنها میتوان تأثیر محیط اطلاعاتی شرکت را در کشف قیمت سهام شرکتها بررسی کرد. شرکتهایی که اطلاعات عمومی کمتری دارند و سهامداران بهصورت محرمانه از اخبار شرکت مطلع میشوند، ریسک اطلاعاتی بیشتری دارند. این پژوهش بهدنبال بررسی تأثیر ریسک اطلاعاتی و هزینههای معاملات برآمده از محیط اطلاعاتی شرکت بر واکنش سرمایهگذاران است. برای این کار، ۲۰۵۰ فصل ـ شرکت طی دورۀ زمانی نهساله (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) تجزیه و تحلیل شدند. بهمنظور آزمون فرضیهها از مدلهای پژوهش ژانگ، کای و کیسی (۲۰۱۳) استفاده شد که شامل تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین متغیرهای ریسک اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره برای آزمون فرضیههاست. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد ریسک اطلاعاتی بالاتر، موجب واکنش اولیۀ بیشتر سرمایهگذاران به اعلامیههای سودهای فصلی میشود، اما در واکنشهای بعدی تأثیری نمیگذارد؛ هزینههای معاملات نیز تأثیری در واکنش بازار سهام ندارند.
Machine summary:
"هدف این پژوهش ، تحلیل تأثیرات ریسک اطلاعات و هزینه های معاملات بر کشـف قیمـت سهام ، در بازة زمانی قبل ، حین و پس از اعلان سودهای فصلی است و از این طریق ، تأثیر محیط اطلاعاتی شرکت در واکنش سرمایه گذاران به اعلان سودهای فصلی را بررسی می کند.
G 0/232 0/176 2/403 -0/615 0/414 0/621 EXC 23/333 20 90 0/063 14/352 0/990 ROA 0/096 0/031 0/432 -0/289 0/187 0/482 ریسک آربیتراژ (درصد) 4/425 تغییرات حجم معاملات 6/207 اندازة شرکت 4/010 ریسک نوسان پذیری 9/124 سود غیرمنتظرة استانداردشده 7/751 شکاف قیمتی (درصد) 0/086 بازده انباشـتة هفـت روز پـس از 4/442 اعلان سود بازده انباشتة یـک سـال قبـل از 0/476 اعلان سود بـازده انباشـته سـه مـاه پـس از 5/593 اعلان سود بازده انباشتة یـک سـال پـس از 6/107 اعلان سود نســبت ارزش بــازار بــه ارزش 10/373 دفتری نسبت تغییرات فروش 5/879 درصد سهام شناور 4/187 بازده دارایی ها 3/714 محاسبة عوامل ریسک اطلاعاتی از بین چهار متغیری که برای معیارهای ریسک اطلاعـاتی انتخـاب شـده بودنـد، نتـایج تحلیـل عاملی ، دو عامل را برای تخمین مدل انتخاب کرد؛ عامل اول ، وجود همزمـان دو متغیـر ترکیـب ریسک آربیتراژ و ریسک نوسان پذیری است که حاصل ضرب این دو متغیر عامـل اول را تشـکیل می دهد و عامل دوم هم تغییرات حجم معاملات است .
نتایج این پژوهش نشان داد ریسک اطلاعاتی شرکت ، واکنش اولیة بازار را در بازة زمانی یک هفته پس از اعلان سودهای فصلی افزایش می دهد؛ اما تأثیری بر واکـنش هـای بعـدی بـازار در بازه های زمانی سه ماهه و یک سالة پس از اعلان سود ندارد."