Abstract:
نوشتار حاضر سعی دارد با رویکردی نوکارکردگرایانه، دستاوردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در سه دوره از روابط ترکیه و ارمنستان یعنی بازگشایی مرزها، عادی سازی روابط و شرکای قابل اعتماد در حوزههای اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه به بحث بگذارد. با این روش نگارنده، پویایی حاکم بر روابط دو کشور و تکامل آن در مرحلههای زمانی ذکر شده و همچنین در بستر منطقه را در نوشتار حفظ خواهد کرد. در کوتاه مدت تمرکز بحث بیشتر بر تاثیراتی است که بازگشایی مرزها بر اقتصاد دو کشور دارد و در میان مدت، ترمیم و راه اندازی زیر ساختهای منطقهای به جا مانده از زمان اتحاد جماهیر شوروی و شکل دهی به زیرساختهای جدید ارتباطی و همچنین خطوط لوله حاملهای انرژی و انطباق آنها با پروژههای اروپایی بحث میشود که مقدمهای بر همگرایی اقتصادی منطقه خواهد بود. در نهایت، روند سرایت یا سرریز حوزههای ذکر شده به همگرایی اقتصادی در بلند مدت، ترکیب جدید اتحادها و ائتلافهای سیاسی و همچنین حل و فصل مناقشات منطقهای همچون مناقشه قره باغ در سطح منطقه مطرح خواهد شد. این رویکرد سبب می شود هم آینده منطقه در پی چنین تحولی برای مخاطب ملموستر گردد و هم روندی که در ابتدای راه خود قرار دارد را با نگاهی عملگرا به طرفهای ذینفع معرفی کند تا موجبات تکمیل آن با مساعی بیشتری از ناحیه کشورهای ذینفع، قدرتهای منطقه ای و فرامنطقهای فراهم گردد.
Machine summary:
آنچه گفته شد در ارتباط با تاثیر بازگشایی مرزها و عادی سازی روابـط بـر اقتصـاد ارمنستان بود؛ حال این سئوال مطرح میشود که آیا چنین تـاثیر محسوسـی شـامل حـال اقتصاد ترکیه نیز میشود؟ از طرفی، ترکیه از برقراری ارتبـاط بـا ارمنسـتان تنهـا بـه دنبـال پیگیـری منـافع اقتصادی نیست ؛ بلکه این کشور از سال ها قبل درصدد الحاق به جامعـه اقتصـادی اروپـا و پس از آن خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است .
آنچه که بسیاری به عنوان دو محور قدرت غرب _ شرق که شامل آمریکـا، اتحادیـه اروپـا، ترکیـه ، گرجسـتان و جمهـوری آذربایجـان و محـور شـمال _ جنـوب یعنـی روسـیه ، ارمنسـتان و جمهوری اسلامی ایران میدانند با بهبود روابط دو کشور ارمنستان و ترکیه دچـار تحـول محسوسـی نمیشود؛ چرا که تغییر در این نظم مستلزم عامل های قویتری ماننـد متقاعـد شـدن اتحادیـه اروپـا توسط آمریکا در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همچنین نـوع تحـولات روسـیه و شدت همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا است .
در مرحله میان مدت که دوره عادی سازی روابط میان دو کشور است به دلیل تـداوم کاهش هزینه های عبوری، حجم مبادلات تجاری افـزایش بیشـتری مـییابـد بـه نحـوی کـه زیرساخت های موجود توان انتقال چنین حجم تجاری را ندارند و بنابراین پیشرفت در حـوزه تجارت بـه توسـعه زیرسـاخت هـای دو کشـور سـرایت مـیکنـد و از آنجـا کـه توسـعه ایـن زیرساخت های ارتباطی با پروژه های اروپایی مانند تراسـکا و اینوگیـت همپوشـانی مـییابـد، زمینه برای نزدیکی روابط سه جمهوری قفقاز جنوبی فراهم میشود.