Abstract:
یکی از دغدغههای حکمای اسلامی این است که چگونه برخی افراد به وسیله رؤیای صادقه، الهام و وحی از حقایقی باخبر میشوند که مربوط به آینده است. در این جستار کوشیدهایم از منظر سهروردی و صدرالدین شیرازی با توجه به جایگاهی که در عرفان اسلامی دارند، به این پرسش پاسخ دهیم. سالک پس از طی مراحل سیر و سلوک و تحمل ریاضات، توانایی اتصال به ساحتی غیبی که حقایق در آن ثبت شده را پیدا میکند و در پرتو این اتصال میتواند از اموری که مربوط به آینده است و حقایقی که در دسترس افراد عادی قرار نمیگیرد آگاه شود. این ساحت غیبی همان عالم مثال است و فرد در حالت خواب یا بیداری میتواند به وسیله قوه خیال به این عالم متصل شود و حقایق بر او مکشوف گردد. رؤیای صادقه با سلوک نفس در عالم مثال رخ میدهد و جزئیاتی که انبیا و اولیا هنگام وحی از غیب دریافت میکنند همگی مربوط به عالم مثال است. لذا در این مقاله کوشیدهایم این امور را بر پایه عالم مثال تبیین کنیم.
Machine summary:
ارتباط وحی و رؤیای صادقه با عالم مثال از دیدگاه 1 سهروردی و صدرالدین شیرازی عرفانه محمدزاده حقیقی سعید رحیمیان چکیده یکی از دغدغه های حکمای اسلامی این است که چگونه برخی افراد به وسیله رؤیای صادقه ، الهـام و وحـی از حقایقی باخبر می شوند که مربوط به آینده است .
سالک پس از طی مراحـل سـیر و سـلوک و تحمل ریاضات، توانایی اتصال به ساحتی غیبی کـه حقـایق در آن ثبـت شـده را پیـدا مـی کنـد و در پرتـو ایـن اتصـال می تواند از اموری که مربوط به آینده است و حقایقی که در دسترس افراد عادی قرار نمی گیرد آگاه شود.
این ساحت غیبی همان عالم مثال است و فرد در حالت خواب یا بیداری می تواند به وسیله قوه خیـال بـه ایـن عـالم متصـل شـود و حقایق بر او مکشوف گردد.
چون استعداد آنها ضعیف است اما برخی به واسطه استعداد تـام و تمـام ، حجـاب عالم مثال را پاره می کنند و از صور عبور کرده ، در سیر صعودی به حقایق لـوح محفـوظ و در مرتبه بالاتر به حقایق موجود در عقل اول دسـت مـی یابنـد و در نهایـت بـه علـم ربـوبی متصل می شوند و بر حقایق اعیان علم پیدا می کننـد.
کشف صوری : مکاشفه در مرحله نخسـت در عـالم مثـال حاصـل مـی شـود و فـرد می تواند به وسیله قوه خیال به عالم مثال متصل شود و از این طریق حقـایقی را درک کنـد.