Abstract:
مطالعه پرخاشگری در محیطهای ورزشی و در بین ورزشکاران موضوعی است که تحقیقات زیادی را در زمینه مدیریت ورزشی، در طی دهههای اخیر به خود اختصاص داده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش ترتیب تولد بر میزان پرخاشگری ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی بود. تحقیق از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات قهرمانی آموزشگاههای کشور در سال1389 (535 نفر) است که از میان آنها تعداد 327 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و به چهار گروه (فرزندان اول خانواده، فرزندان دوم، سوم، چهارم و به بعد) تقسیم شدند. از پرسشنامه استاندارد باس و پری (1992) استفاده شد که روائی صوری(نظرمتخصصان ) و پایایی آن به تأئید رسید( آلفای کرونباخ 89/0r= ). برای آزمون فرضیهها از روش آماری ANOVA استفاده شد. یافتهها نشان داد، در میزان پرخاشگری کلامی بین ترتیب تولدهای مختلف در ورزشکاران رشتههای انفرادی تفاوت معنیداری وجود دارد(017/0 p
The Study of aggression in sports and among athletes is a subject of most researches in the field of sport management in recent decades. The purpose of this study was to examine the role of birth order on the level of aggressive behavior among athletes. A descriptive study of the population consisted of all students participating in the tournament institutions in the country since 1389 (535 cases),in cluded 327, the method Was randomly selection and divided into four groups first, second, third, fourth and onwards child) groups. Standardized questionnaire Buss and Perry (1992), the validity (experts opinion) and its reliability was confirmed (Cronbach's alpha r= 0/89). Way ANOVA was used to test the hypotheses. Results showed that the level of verbal aggression between birth order, there is significant difference in individual sports (p< 0/017) and Scheffe test indicated significant differences between the first and third child (P <0/028) but no significant difference in the level of aggression between different Birthdays of group or team sports (p> 0/05). In general we can say that birth order has a significant relationship with the level of aggression in the individual disciplines.