Abstract:
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مداخلات بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تهران بودند و گروه نمونه را 22 دانشآموز با اختلال ریاضی که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ابتدایی مناطق 1 و 3 شهر تهران انتخابشدهاند تشکیل میدهند. دانشآموزان گروه نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (12) و آزمایش (10) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 25 جلسه 60-45 دقیقهای به مدت 6 هفته بهوسیله نرمافزار Brain ware safari آموزش دیدند. بهمنظور تشخیص اختلال ریاضی و ارزیابی هوش این دانشآموزان از آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون هوش ریون استفاده شد و بهمنظور سنجش کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال از نرمافزار آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (CNSVS) در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه بود و بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلات شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی (01/0 >p) و عملکرد حافظه فعال (01/0 >p) این گروه از دانشآموزان تاثیر مثبت معناداری برجا گذاشته است. ازاینرو به نظر میرسد که برنامههای مداخله شناختی رایانه محور میتواند بهبود عملکرد حافظه فعال و کارکردهای اجرایی را در پی داشته باشد.
Machine summary:
اثربخشی مداخله بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی کامبیز پوشنه ١، علی شریفی ٢، نگین معتمدیگانه <FootNote No="3" Text=" دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز poushaneh@hotmail.
ir"/> تاریخ دریافت : ٩٤/٤/١٥ تاریخ پذیرش : ٩٤/٥/٦ چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شده است .
ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال کودکان با اختلال ریاضی انجام شده است .
Loosli, Buschkuehl, Perrig &amp; Jaeggi روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه بود.
Becker بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکرد- های اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
Lee, Leilani &amp; Gerber میتواند یکی از راه های مناسب برای آموزش این گونه توانمندیهای شناختی به دانش آموزان با مشکلات ریاضی باشد.
Monette, Bigras &amp; Guay پژوهشگران علاوه بر تعیین اثربخشی تمرین های رایانه ای شناختی، توجه ویژه ای نیز به اندازه اثر و میزان اثربخشی این گونه تمرین ها داشته باشند.
Impulse control, working memory and other executive function in preterm children when starting school.
Executive functions as a predictor of children's mathematics ability: Inhibition, shifting, and working memory.