Abstract:
هدف: جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی کشور یکی از مهمترین اهداف نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر نیز شناسایی راهکارهای موثر بر جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی ایران است.
روش: روش موردنظر در تحقیق حاضر روش دلفی بوده است. جامعه پژوهش شامل متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی که ۲۱ نفر در دور اول و ۱۷ نفر در دور دوم در تحقیق مشارکت داشتهاند. پایان دور اول ۳۴ مولفه و در پایان دور دوم ۷۳ مولفه نهایی بهعنوان راهکارهای جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی ایران شناسایی شد.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد، از بین مولفههای نهاد کتابخانههای عمومی کشور در جذب مخاطب، دیجیتالسازی، مکان کتابخانه، کارآفرینی سازمانی، تجهیزات کتابخانه و طراحی فضای داخلی کتابخانه و از بین مولفههای نقش کتابدار در جذب مخاطب نیازسنجی و مهارت کتابدار میانگین بالاتری نسبت به بقیه مولفهها در جذب مخاطب کسب کردهاند.
Purpose: The aim of this study is to identify the key factors influencing the user’s attraction to the public libraries of Iran .
Methodology: The solutions to attract the audience were extracted using Delphi method and the questionnaires. 21 experts participated in the first and 17 in the second round of Delphi.
Findings: 34 components at the end of the first round and 73 components at the end of the second round were identified as the ways of attracting the audience to the public libraries. Among the components of public libraries، the foundation to attract the user، digitalization، library locations، entrepreneurship، t library equipments، the interior design of library were recognized. Among the role of librarians in attracting the user، the librarians’ skill and assessment have a higher average than the rest of the components.