Abstract:
این مطالعه در صدد پاسخ گویی به این سوال اصلی است که آیا آموزش های عالی موسسه توانسته بر سطح دانش و کارائی فارغ التحصیلان (از موسسه ) شاغل در جمعیت هلال احمر تاثیر بگذارد؟ این مطالعه با توجه به روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه پژوهش شامل دو گروه می گردد. گروه اول (گروه آزمایش ) شامل فارغ التحصیلان (از موسسه ) شاغل در جمعیت و گروه دوم شامل افراد شاغل (در جمعیت ) غیرفارغ التحصیل از موسسه (همکاران ) که در استان های کل کشور و حوزه های ستادی مشغول به کار هستند. در این مطالعه با بهره گیری از روش تمام شماری کلیه فارغ التحصیلان (از موسسه ) شاغل در جمعیت مورد بررسی (١٦٣ نفر) قرار گرفته است . محقق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده کرده است . برای سنجش پایائی همسانی درونی میان گویه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این مطالعه از نظریه کرک پاتریک استفاده شده است . نتایح فرضیه ها نشان داده است : بین میانگین فعالیت های تالیفی و پژوهشی فارغ التحصیلان و همکاران آنان تفاوت وجود ندارد. نتایج در سطح واکنش یادگیری (دانش ) جامعه مورد بررسی نشان داده است ، برنامه های آموزشی چندان موفق نبوده است و هم چنین این مسئله بر سطح رفتار و نتایج نیز تاثیر داشته است .
Machine summary:
از اين رو، جمعيت هلال احمر به اين مهم در کشور پرداخته است و هم چنين بر اساس بند هاي سه و هفت ماده ٣ اساسنامه جمعيت هلال احمر، يکي از وظايف جمعيت در سطح کشور "برنامه ريزي و اقدام در جهت آمادگي مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومي در اين زمينه و تربيت کادر امدادي و نيروي انساني مورد نياز " و " اداره امور جوانان جمعيت و توسعه مشارکت جوانان در تصميم گيري ها و فعاليت هاي مربوط به آن ها و تربيت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادي و عام المنفعه "است (اداره کل روابط عمومي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران ، ١٣٨٢)؛ با توجه به اين اهداف جمعيت اقدام به تاسيس موسسه آموزش عالي علمي کاربردي هلال ايران نموده است (موسوي ، آقائي جلايري ، ١٣٨٧) .
- منظمي تبار (١٣٨٧)، پژوهشي با عنوان " مقايسه تأثير آموزش هاي عمومي و تخصصي دوره کارداني و کارشناسي دانشگاه علوم انتظامي در ايجاد مهارت ها و تخصص هاي شغلي در افسران فارغ التحصيل " را مورد بررسي قرارداده است ، روش تحقيق علي -مقايسه اي است و از دو پرسشنامه محقق ساخت در اين پژوهش استفاده شده است .
البته جهت بررسي دقيق تر، اين مسئله در بين همکاران آنان نيز مورد سنجش و اندازه گيري قرار گرفته است و نتايج نشان داده است تفاوت معناداري بين فارغ التحصيل (شاغل در جمعيت ) از موسسه و همکاران آنان مشاهده نشده است .