Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به افزایش روزافزون کودکان بیسرپرست و مشاهده سازش نایافتگی و اختلال های هیجانی در آنها که بر اثر جدایی از کانون خانواده به وجود می آید، توجه خاص به این کودکان احساس می گردد .هدف این پژوهش مقایسه پرخاشگری و دانش هیجانی کودکان پسر بی سرپرست و بدسرپرست با کودکان عادی بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش، 64 کودک 4 تا 6 ساله پسر شامل32 نفر بی سرپرست و بدسرپرست و 32 نفر عادی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیش دبستانی واحدی (1386) و آزمون تطبیق هیجانی ایزارد و همکاران (2003)، ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش آماری t دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج آزمون t نشان داد، میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به طور معناداری از کودکان عادی بیشتر بود (0001/ 0=p). دانش هیجانی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به طور معناداری کمتر از کودکان عادی بود (0001/ 0=p). نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد میزان مولفه های دانش هیجانی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به طور معناداری کمتر از کودکان عادی بود (05/ 0>p).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان پرخاشگری و دانش هیجانی فرزندان تا حد زیادی تحت تاثیر شیوه های سرپرستی والدین است.
Background and purpose: Due to the increasing number of orphans and their maladaptive behaviors and emotional disorders، it is necessary to pay special attention to this population. Present study aimed to compare the aggression and emotional knowledge between orphanage and abandoned children with normal children.
Method: The present study was a causal-comparative research. The sample consisted of 64 male children aged four to six years old (32 orphans and abandoned children and 32 non-orphans)، who were selected using convenience sampling method and were assessed using Preschool Aggression Questionnaire (Vahedi et al، 2008) and emotional matching task (Izard et al، 2003). Data were analyzed using independent sample t-test and MANOVA.
Results: Result of independent sample t-test showed significantly higher levels of aggression in orphans and abandoned children comparing to non-orphans (p= 0/0001). Moreover، orphans and abandoned children showed significantly lower emotional knowledge comparing to non-orphans (p= 0/0001). In addition، results of MANOVA revealed that orphans and abandoned children had significantly lower scores in components of emotional knowledge (p < .05).
Conclusion: Present study showed that children’s aggression and emotional knowledge is mainly influenced by parents’ parenting styles.