Abstract:
شرکت ها برای رفع نیاز چندگانه مشتریان خود به تنوّع روی آورده اند تا با حفظ مشتریان خود، عملکرد و سودآوری شرکت را افزایش دهند. از سوی دیگر برای آن که بتوانند حضوری موّفق در جامعه داشته باشند درصدد آن هستند تا مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند تا با این کار در راستای افزایش رضایت مندی جامعه ، عملکرد شرکت را هم بهبود ببخشند. بنابراین ، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و تنوع پذیری محصولات بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است . برای اندازه گیری تنوّع پذیری محصولات از معیار آنتروپی استفاده شده است و مسئولیت پذیری اجتماعی هم با استفاده از جدول ارائه شده در پیوست مقاله حاضر که دارای شش بعد مسائل محیطی ، محصولات و خدمات ، منابع انسانی ، مشتریان ، مسئولیت های اجتماعی و انرژی است ، اندازه گیری و برای سنجش عملکرد از نرخ بازده
Machine summary:
بنابراین ، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و تنوع پذیری محصولات بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
2 campa & Kedia 3 Maksimovic & Phillips 4 Villalonga 5 Singh 6 Vazifeh Dust 7 Kalhoul & Hallara 8 Ishak & Napier 9 Chakrabarati 10 Claessens 11 Tangoli با آن هستند، مفید باشند.
برخی به رابطه مثبت بین این دو مفهوم اشاره کردند (ابولکر و عامر، ٢٠١١؛ اوعینو و همکاران ، ٢٠١١٤؛ راشایانی و همکاران ، ٢٠٠٩) اما نتایج پژوهش های دیگر بیانگر عدم رابطه یا رابطه منفی بین مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد بوده است (مالکوم و همکاران ،٢٠٠٧؛ آپرل و 5 همکاران ، ١٩٨٥) بنابراین ، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و تنوع پذیری محصولات بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
1 Sandhu 2 Alafi & Hasoneh 3 Galbereath 4 Oeyono 5 Aupperle ٢-مبانی نظری و پیشینه پژوهش ٢-١مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مسئولیت سازمان ها را می توان به چهار بعد تفکیک کرد.
کریسوستوموو همکاران (٢٠١١) در پژوهش خود به بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش شرکت های برزیلی پرداختند و نتایج حاکی از وجود رابطه منفی بین این دو متغیر بود.
سعیدی و همکاران (٢٠١٥) پس از بررسی ٢٠٥ شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بیان نمودند که رابطه مثبت و معناداری بین مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت ها وجود دارد.
The impact of corporate social responsibility on financial performance: Evidence from business in Taiwan, Technology in Society, Vol. 31, No. 1,p:p 56–63.