Abstract:
سرمایة اجتماعی همانند سرمایههای مادی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نظریهپردازان دربارة تأثیر آن بر رشد کشورها، قلمفرسایی کردهاند. موفقیت در عرصة بینالمللی بدون توجه به تواناییها و قابلیتهای هر کشور، میسر نمیشود. این قابلیتها و توانمندیها در اقتصاد بینالملل به ظرفیت رقابتپذیری تعبیر میشود. شاخصهای دوازدهگانهای برای رقابتپذیری احصا شده که دارای ابعاد مختلفی است. در این پژوهش، بهدلیل گستردگی موضوع رقابتپذیری، تنها چهار شاخص اصلی آن، تحقیق شده و تأثیر سرمایة اجتماعی بر رقابتپذیری بررسی شده است. پرسش اصلی پژوهش، آن است که «آیا بین سرمایة اجتماعی و توسعة شاخصهای رقابتپذیری بینالمللی رابطة معناداری وجود دارد؟». گردآوری دادهها و مطالعة مبانی نظری به الگوسازی و سازماندهی تحقیق منجر شده و همچنین، روش تحقیق بهشکل کمی، برمبنای روش آزمون تی و آزمون فرضیات بوده است. تحلیل یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین شاخصهای سرمایة اجتماعی و رقابتپذیری رابطة معناداری وجود دارد.
Social capital (SC) is important as much as physical capital and theorists discussed its functions in enhancement of countries. Successfulness in international fields is far behind reach without due attention to capacity of countries. These capacities are known as competitiveness capacity (CC) in political literature. 12 indexes have been recognized for the CC which covers different dimensions of countries’ capabilities. Due to، extend of the CC issue، this research only focuses on four main indexes of CC، then studies the impacts of SC and these indexes on CC. Existence of meaningful relation between SC and international CC indexes is the main question of the research. Data gathering and literature studies have lead to a model-making and the structure of the research. Research method is based on quantitative approach with applying T test and hypothesis test via SPSS. Result of the research illustrates that there is meaningful relation between SC and international CC indexes.
Machine summary:
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) از اجزای اصلی سرمایه های اجتماعی هر دولت - ملت به شمار می آید و عموما آن را یکی از مؤلفه های مهم سنجش سرمایۀ اجتماعی در نظر می گیرند؛ حتی برخی از پژوهشگران قائل اند که در برخی از مواقع ، بهترین یا شاید تنهاترین شاخص در دسترس برای سنجش سرمایۀ اجتماعی در هر واحد اجتماعی، اعتماد است (٢٠٠٢ ,Deihey).
هری بلاش در کتاب معروف خود، خلق یک اقتصاد رقابتی بین المللی، در به دست دادن تعریفی از رقابت پذیری، مفهومی جامع تر و ملموس تری عرضه کرده است ؛ وی رقابت پذیری را قابلیت ها و توانمندی هایی می داند که هر کسب وکار، صنعت ، منطقه و کشور دارد و می توانند آنها را حفظ کنند تا در عرصۀ رقابت بین المللی ، مقدار زیادی بازگشت را در شاخص های تولید ایجاد کرده ، نیروی انسانی خود را در وضعیت به نسبت خوبی قرار دهند (٢٠٠١ ,Bloch and kenyon).
64 49 اجتماعی - نوآوری ) (حروف اختصاری جدول : ف ف : فرضیۀ فرعی؛ م : مسیر) مرحلۀ سوم : مقدار آمارة آزمون برای تمام موارد، در ناحیۀ رد فرض صفر قرار میگیرد؛ بنابراین از نظر نمونۀ آماری ، تمام مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی بر شاخص های رقابت پذیری بین المللی ، تأثیر معناداری دارند و به عبارتی ، نتایج آماری بیان کنندة این موضوع است که تمام فرضیه های الگو تأیید شده است و بین سرمایۀ اجتماعی و افزایش قدرت رقابت پذیری بین المللی، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.