Abstract:
واقعه عاشورا، یکی از وقایعی است که به این راحتی قابل انکار نیست. شاید خیلی از اتفاقاتی که از زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و در زمان حیات امیرالمومنین علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) و فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) رخ داد، از طرف دشمنان و معاندان و یا علمای اهل سنت قابل انکار و یا کتمان بوده باشد؛ امّا این واقعه به سبب دلایل بسیاری قابل چشم پوشی از طرف هیچ کس در طول تاریخ نبوده است. درموضوع قیام عاشوراغالب اهلسنت جزءموافقان وتاییدکنندگان قیام حسینی هستندوبراین باورندکه قیام امام حسین (ع) وخاندان ویارانش برحق وصحیح بوده است.
Machine summary:
"فخر رازی که یکی از علمای برجسته اهل سنت است در باره شدت تعلق اهل بیت با پیامبر اسلام میگوید که شکی در این نیست که بین فاطمه، علی، حسن و حسین و بین پیامبرص تعلق شدیدی وجود داشته و واجب است که آنان اولین مصداق آل محمد باشند و سپس در ذیل آیه مودت میگوید: شکی نیست که پیامبر اسلامص فاطمه و علی و حسن و حسین را دوست داشتند، بنابراین مثل همین محبت و دوستی با آنان بر همه امت واجب است و آیات «واتبعوه لعلکم تهتدون»اعراف/١٥٨ و «قل إن کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله»آل عمران/٣١ و«لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة»احزاب٢١ دلیل بر این مطلب است و در ادامه میگوید: دعایی که در پایان تشهد نماز خوانده میشود که عبارت است از «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد و ارحم محمدا و آل محمد» تعظیم بس بزرگی است که درباره احدی غیر از آنان وجود ندارد و تمام اینها دلالت بر این دارد که دوستی و محبت آل محمد واجب است و لذا امام شافعی گفته است که: ان کان رفضا حب آل محمد فلیشهدان الثقلان أنی رافضی.
بنابراین برای یک مسلمان واقعی و پیرو راستین قرآن و سنت، با توجه به آیات و روایاتی که نقل شد کافی است که نسبت به واقعه عاشورا اندوهگین و ماتم زده باشد و بدون شک بی تفاوتی نسبت به آن دلیل بر بیمبالاتی نسبت به دستور خدا و پیامبر خداص است، زیرا ممکن نیست کسی امام حسینع را به عنوان قربی و اهل بیت پیامبرص دوست داشته باشد، اما واقعه کربلا و عاشورا او را غمگین و ماتم زده نگرداند و نیز ممکن نیست کسی مسلمان باشد، اما قیام امام حسینع را در برابر انحراف و ظلم و دشمنان اسلام به عنوان قیام ناب الهی در قالب مجالس و عزاداری گرامی ندارد."