Abstract:
مقاله حاضر به بررسی نقش پایگاه هاي اطلاع رسانی اینترنتی بر تقویت دینداري از دیدگاه دانشجویان دانشگاه هاي سراسري شهر تهران می پردازد و با استفاده از روش اسناد و مدارك عملی و روش پیمایشی می کوشد نشان دهد که اینترنت به عنوان یک رسانه نوین، نقش مهمی بر دینداري داشته و باعث تقویت آن می گردد .تلاش بشر در باره ي فهم دین و ابعاد مختلف آن و تأثیراتی که بر زندگی او می گذارد و همچنین راهکارها و عوامل مؤثر بر تقویت یا تضعیف دینداري افراد همواره مورد توجه محققان این حوزه بوده است.در عصر حاضر که جهان از سویی روند وحدت گرا و از سوي دیگر روند تکثر گرایی را دنبال می کند، نقش
رسانه ها به عنوان عاملی مهم و اثر گذار بر این روند جهانی حائز اهمیت است، خصوصاً اینترنت که مهمترین رسانه ي این دهکده جهانی است و اثرات آن بر زندگی افراد کاملاً قابل درك و مشهود است . با انجام این پژوهش قابلیت هاي اینترنت در حوزه دین و توانمندي هاي
این رسانه در گسترش دین و تقویت دینداري افراد مشخص می شود و این رسانه به عنوان عاملی مؤثر معرفی می گردد که علاوه بر نقش آن در حوزه هاي سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادي و فرهنگی ، در حوزه دینداري افراد نیز به عنوان رسانه اي مؤثر مطرح می گردد لذا دانشجویان در جهت رفع نیازهاي دینی خود به آن مراجعه می کنند و امکانات ، قابلیت ها و جذابیت هاي مختلف اینترنت در گسترش دینداري افراد مورد تأیید قرار می گیرد.
Machine summary:
"اینترنت به عنوان یکی از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در تمام وجوه زندگی بشر وارد شده و زندگی را به گونه ای دست خوش تغییر قرار داده است و تأثیرات مثبت و منفی بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها گذاشته است ، با توجه به گسترش کاربرد آن در حوزه ها و زمینه های مختلف و تسهیل ارتباطی و پیچیدگی های آثار آن و ایجاد شهر های الکترونیک و تعاملات ارتباطی چند سویه و شبکه ای ، بررسی این تکنولوژی و آثارش در ابعاد مختلف مهم به نظر می رسد لذا، در مورد مسائلی همچون دینداری و ارزش های دینی و نقش این رسانه بر روند دینداری افراد و تقویت آن، ابهامات بسیاری وجود دارد .
از میان متغیرها ، دسترسی به اینترنت ،میزان تغییرات در رفتار و تعاملات به وسیله اینترنت ،یادآوری کارهای نیک به وسیله اینترنت ،احساس های ملکوتی به وسیله اینترنت ،میزان توجه و تفکر به احادیث ، روایات و جملات بزرگان در اینترنت ،میزان تقید به شرکت دراعیاد وعزاداری های دینی و مذهبی ،میزان التزام عملی به امر به معروف و نهی از منکر ،انجام اعمال دینی به وسیله اینترنت ،میزان استفاده از مطالب دینی اینترنت در مناسبت های دینی ،میزان انفاق و بخشندگی ،میزان مراجعه به سایت های دینی در کارهای تحقیقی ،جستجوی تصویر یا موسیقی دینی به وسیله اینترنت ،میزان تولی ( دوستی دوستان خدا ) ،میزان تبری ( دشمنی دشمنان خدا ) ،میزان لذت از انجام فرایض دینی ،میزان آرامش قلبی پس از مناجات با خدا ،میزان تقید به تولید علمی ،میزان تقید به استفاده بهینه از فرصت ها ،میزان تقید به پاسداری از شعائر دینی ،اینترنت رسانه ی مناسب نیازهای معنوی و دینی ،نقش عبادت و زیارت به وسیله اینترنت در دینداری ،میزان تقویت دینداری به وسیله ی پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی ،جنس، نوع شغل مورد تأیید قرار گرفت و میان تک تک این متغیرها و متغیر وابسته ( تقویت دینداری دانشجویان توسط پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی ) رابطه معنادار وجود دارد ."