Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسي ظرفيت هاي والدين براي شكل دهي سبك زندگي فرزندان پيش دبستاني و ظرفيت هاي كودك براي دين پذيري آنها انجام شده و مكانيزم هاي رسيدن به اين هدف از متون ديني و روانشناسي، مورد بررسي قرار گرفته است. به منظور دستيابي به اين هدف، اطلاعات لازم با مطالعات كتابخانه اي گردآوري شده و مفاهيم به دست آمده با روش مفهومي و نظري و با استفاده از روش شناسي مطالعه متون ديني تحليل گرديد. از جمله مهم ترين نتايج اين پژوهش عبارتند از: بعد عاطفي در موضوعات ديني بايد مورد توجه قرار گيرد؛ از نقش بازي و ظرفيت هاي آن در تربيت و آموزش كودك نبايد غاقل شد؛ يادگيري مشاهده اي كه اصلي ترين نوع يادگيري كودكان است، بايد در شكل دهي سبك زندگي كودكان مورد استفاده قرار گيرد و ظرفيت حافظه كودك كه سرمايه اي براي زندگي آينده اوست بايد مورد توجه قرار گرفته و آن را محتوا دهي كرد.
Machine summary:
شکل دهی سبک زندگی و دین پذیری کودکان محمد کاویانی 1 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیتهای والدین برای شکلدهی سبک زندگی فرزندان پیشدبستانی و ظرفیتهای کودک برای دینپذیری آنها انجام شده و مکانیزمهای رسیدن به این هدف از متون دینی و روانشناسی، مورد بررسی قرار گرفته است.
از جمله مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از: بعد عاطفی در موضوعات دینی باید مورد توجه قرار گیرد؛ از نقش بازی و ظرفیتهای آن در تربیت و آموزش کودک نباید غاقل شد؛ یادگیری مشاهدهای که اصلیترین نوع یادگیری کودکان است، باید در شکلدهی سبک زندگی کودکان مورد استفاده قرار گیرد و ظرفیت حافظه کودک که سرمایهای برای زندگی آینده اوست باید مورد توجه قرار گرفته و آن را محتوا دهی کرد.
در دوران کودکی مطلوب است یا نامطلوب؟ و نگاه به زندگی، مشکلات، دیگران و خود چگونه باید باشد؟ Parallelism guilt – feeling inferiority feeling برای دستیابی به رشد عاطفی مناسب در کودک، توجه به نکات زیر ضروری است: الف) فرصت ابراز واکنشهای هیجانی و عاطفی به کودک داده شود.
(باهنر، 1378) هـ) این موضوع که کودکان به تکالیف دینی مکلف نیستند، بدین معنا نیست که والدین و جامعه اسلامی نیز در برابر تربیت دینی آنان وظیفهای ندارند، بلکه باید در این دوران عواطف کودک را چنان شکل داد که نسبت به دین، مراسم دینی، افراد متدین، Thermostat اهداف دینی، رفتارها و مناسک دینی و...
بهدلیل نقش مهم بازی در تربیت کودک، باید از ابتدای کودکی یعنی، زمانی که کودک بازیهای بسیار ساده را میشناسد و انجام میدهد، به آن توجه کرد و نوع بازی و نتایج بهدست آمده از بازی را نیز مورد توجه قرار داد.