Abstract:
ایـن پــژوهش بـا هــدف بررســی رابطـه مولفــه هـای ســلامت ســازمانی بـا اعتمــاد ســازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی دبیران آموزش و پرورش شـهر سـاری انجـام شـده اسـت . روش پـژوهش توصیفی زمینه یابی بوده است . جامعه آماری آن تمامی دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر ساری در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ به تعداد ٣٨٥ نفر بودند. حجم نمونه نیز بر اسـاس فرمـول کـوکران و بـر اساس جدول کرجسی و مورگان ١٩٥ نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری، تصادفی سـاده بـود. بـرای گردآوری دادهها نیز از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. در روش میدانی از سه پرسـش نامـه استاندارد، سلامت سازمانی ٤٤ پرسشی هوی و همکـارانش (١٩٦٦)، اعتمـاد سـازمانی ٢١ پرسـشی رابینز (١٩٩٨) و مسئولیت پذیری اجتمـاعی٢٥ پرسـشی کـارول (١٩٩١) اسـتفاده شـد. داده هـای گردآوری شده نیز در محیط SPSS طبقه بندی و مقدار ضریب اعتماد با روش آلفای کرونبـاخ بـرای این ابزار محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی چون فراوانـی، درصـد، نمودار، شاخص های گرایش مرکزی (میانگین ، میانه ، مد)، شاخص های گـرایش پراکنـدگی (خطـای استاندارد میانگین ، انحراف استاندارد، واریانس ، دامنه تغییرات، کمینه و بیـشینه ) اسـتفاده شـد و از روشهای آمار استنباطی آزمون t و ضریب همبستگی بکار گرفته شد. بنابراین ، نتـایج نـشان دادنـد که بین مولفه های سلامت سازمانی (هفت مولفه تاکید علمی، روحیه ، حمایت منـابع ، سـاخت دهـی، ملاحظه گری، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی) با اعتماد سازمانی و مـسئولیت پـذیری اجتمـاعی دبیـران دبیرستانهای دخترانه شهر ساری رابطه ای معنیدار وجود دارد.
Machine summary:
"بنابراین ، نتـایج نـشان دادنـد که بین مؤلفه های سلامت سازمانی (هفت مؤلفه تأکید علمی، روحیه ، حمایت منـابع ، سـاخت دهـی، ملاحظه گری، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی) با اعتماد سازمانی و مـسئولیت پـذیری اجتمـاعی دبیـران دبیرستانهای دخترانه شهر ساری رابطه ای معنیدار وجود دارد.
در نهایـت ، بـا توجه به ضرورت شناخت مؤلفه های سلامت سازمانی و وضعیت آنها در دبیران و اهمیت شـناخت و بررسی اعتماد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی، این پژوهش در پـی یـافتن پاسـخی بـرای ایـن پرسش است که آیا رابطه ای میان مؤلفه های سلامت سازمانی (تأکید علمی، روحیه ، حمایـت منـابع ، ساخت دهی، ملاحظه گری، نفوذ مـدیر و یگـانگی نهـادی)١ بـا اعتمـاد سـازمانی و مـسئولیت پـذیری اجتماعی وجود دارد؟ پیشینه پژوهش (٢٠١٤,Faraji Khiavi et al) به بررسی رابطه سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی از دیدگاه کارکنان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پرداخت .
یافته های پژوهش نشان دادند که بین ادراک از معلمان، سلامت سازمانی(تأکید علمی، روحیه ، حمایت منابع ، ساخت دهی، ملاحظه گری ، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی) و اعتماد به مدیر، همکاران و مدرسه همبستگی مستقیم و معنیداری وجود دارد.
سلامت سازمانی *0/296 ضریب همبستگی مسئولیت پذیری اجتماعی 0/020 سطح معنیداری 195 تعداد بحث و نتیجه گیری یافته های ناشی از فرضیه نخست ، دوم، سوم، چهارم، پنجم ، ششم و هفتم پـژوهش نـشان دادنـد که رابطه ای معنیدار بین تأکید علمی، روحیه ، حمایت منابع ، ساخت دهی، ملاحظه گری، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی با اعتماد سازمانی دبیـران دبیرسـتانهـای دخترانـه شـهر سـاری وجـود دارد."