Abstract:
هدف از اين پژوهش مطالعه بررسي جامعه شناختي مقايسه مديريت بدن بين زنان و مردان در شهرشيراز است.
مطالعه موردي اين پژوهش باشگاه هاي ورزشي، مراكز خريد و خانوارهاي شهر شيراز در سال (2012) است. روش نمونه گيري در اين پژوهش تصادفي ساده بوده با استفاده از رابطه آماري كوكران380 نفر در گروه سني 20-40 ساله ازمناطق 1،5 و 6 انتخاب شدند و بمنظور آزمون فرضيه ها از آزمونهاي همبستگي پيرسون، تي مستقل، تحليل واريانس يك طرفه، كندال، رگرسيون چند متغيره بهره جسته ايم. نتايج نشان دادند كه ميان دو جنس و مديريت بدن تفاوت معني داري وجود دارد و بين اعتماد به نفس وتوجه به عوامل ذهني ومديريت بدن بين زنان ومردان رابطه معني داري وجوددارد، هم چنين بين دومتغير فشارهاي اجتماعي ومديريت بدن بين زنان ومردان رابطه معني داري وجوددارد.نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه عمده سنجه هاي متغيرهاي مستقل (عوامل فردي، فشارهاي اجتماعي) مورد بررسي بر روي متغير وابسته (مديريت بدن) تاثير گذار بوده اند.
Machine summary:
"در واقع امروزه خرید کالا مصرفی نشانگر هویت فردی و اجتماعی است افراد برای اثبات این که به طبقه ای خاص تعلق دارند با عنوان مد از پوشش ، آرایش ، شکل دادن و آرایش ، بدن خود را تنظیم می کنند امروزه در رسانه های جمعی از زنان و مردانی استفاده می شود که بدن های خاص دارند مردان بلند تر، ورزیده ترو عضلانی تر هستند.
Hosseini et al) در پژوهشی با موضوع « مقایسه میزان استرس و تصور از بدن در بین افراد ٢٠ تا ٣٠ ساله دارای سابقه عمل جراحی زیبایی در شهر اهواز» انجام دادند،نتایج حاصل از این پژوهش همچنین مشخص نموده که بین تصور از بدن خود در افراد استفاده کننده و غیر استفاده کننده از عمل جراحی زیبایی تفاوت معناداری وجود ندارد که در توجیه یافته های حاصل می توان اظهار داشت که اگر چه درجه نارضایتی از تصور بدنی و تاثیرات فردی می تواند به عنوان یک جزء انگیزشی برای جراحی های زیبایی شمرده شود اما نمی تواند به تنهایی جراحی زیبایی را توجیه کندو تاثیرات فرهنگی- اجتماعی نیز باید در نظر گرفته شود.
البته ازمنظری دیگر پژوهش های داخل نشان می دهد که زنان به درخواست مردان و همسران دست به جراحی نزده اند (٢٠٠٦,Farzane) این پژوهش با یافته های (٢٠٠٢ ,Chavoshian) همسو می باشد و این یافته ها حاکی ازآن است که زنان بیش تر ازمردان به آرایش صورت یا اصلاح سر وصورت اهمیت می دهند، دیگر این که گرایش زنان به جراحی های زیبایی در تهران متاثر از باور شوهران آنان است و دیگر این که تمایل صاحبان کار دربه کارگیری افراد زیبا وخوش اندام برای تصدی برخی مشاغل در اعمال مدیریت بدن زنان موثر است ."