Abstract:
تمام اعمال و مراسم حج رمزی و نمادین است و نمادهای آن نیز معانی مختلفی را دارا است؛ اما هنوز ابعاد بیشماری از این فریضة بزرگ و مهم، ناشناخته و مهجور مانده است. بنابراین، با درک معـانی این نمـادها، حقـایق این مراسم آشکارتر می شود . البته حقایق آن تمام شدنی نیست و پا به پای حرکت زمان و رشد اندیشة بشر رو به شکوفایی است.
Machine summary:
"»<EndNote No="6" Text=" کلینی، فروع کافی، ج 4، ص 356"/> پس جمع شدن این دو مورد در یک حدیث که هر دو مربوط به حس بینایی است، صیانت چشم حجگزار را مد نظر دارد؛ چرا که خود را ندیدن و کنار گذاشتن نفس و نفسانیات در حال احرام، مقدمة خدا دیدن است؛ زیرا نگاه به آینه، نگاه به خود است و خود بینی در برقراری ارتباط با خدا مشکل جدی ایجاد میکند؛ به تعبیر دیگر اینها کارهای عادی زندگی است، اما انسان در همین کارهای عادی، خدا را فراموش میکند و این فراموشی سبب قطع ارتباط بین او و خدا میشود.
<EndNote No="21" Text=" رحیمی، حسین، فقه و حقوق خانواده، «زینت در اندیشه دینی»، تهران، زمستان 1383، شماره 36، ص129"/> با دقت در تفاوت ظریفی که بین «زینت» و «جمال» وجود دارد، حکمت حرمت این مورد از محرمات احرام بیشتر روشن میشود؛ به عبارت دیگر، ترک زینت و زیور آلات در احرام، انسان را به طور ویژهای برای ارتباط با خدا آماده میکند؛ زیرا از آن جاکه پوشیدن زیور آلات موجب زینت و زیبایی و سبب تفاخر در امتیازات ظاهری است و برقراری ارتباط با دیگران غالبا همراه با آراستگی میباشد."