Abstract:
سابقه و اهداف: ماهواره، جایگاه بروز تحول در فرهنگ است و به صورتهای مختلف بر سبک زندگی و فرهنگ تاثیر میگذارد. هدف این پژوهش، مقایسهی معنویت و سبکهای زندگی افراد بیننده و غیر بینندهی ماهواره است.مواد و روشها: نمونهی پژوهش حاضر شامل 100 نفر(52 نفر بیننده و 48 نفر غیر بینندهی ماهواره) است، که به شیوهی نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس، از میان همهی دانشجویان دختر و پسر دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای آزاد، پیام نور و علمی- کاربردی شهرستان کوهدشت، در سال تحصیلی 94-1393 انتخاب شدند. نمونهها در نهایت، به پرسشهای دو ابزار پژوهشی پرسشنامهی سبکهای زندگی(لعلی، عابدی و کجباف، 1391) و پرسشنامهی سنجش معنویت(هال و ادواردز، 1996) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون t مستقل و نرم افزار spss(نسخهی 18) انجام شد.یافتهها: نتیجههای پژوهش نشان داد، نمرهی کلی مقیاس معنویت در دو گروه افراد بیننده و غیر بینندهی ماهواره، برای خردهمقیاس پذیرش واقعی و نیز برای خردهمقیاس ناامیدی، معنادار است(05/0P<). علاوهبراین، تفاوت معناداری بین دو گروه، در نمرهی کلی مقیاس سبکهای زندگی، وجود ندارد(05/0P<).نتیجهگیری: یافتهها آشکار کرد که برنامههای ماهواره میتواند بر معنویت افراد جامعه تاثیرگذار باشد؛ ازاینرو، باید راهکارهای موثری برای کاهش تاثیر مخرب ماهواره، مانند کاهش معنویت، بهکارگرفته شود.
Machine summary:
یافتهها: نتیجههای پژوهش نشان داد، نمرهی کلی مقیاس معنویت در دو گروه افراد بیننده و غیر بینندهی ماهواره، برای خردهمقیاس پذیرش واقعی و نیز برای خردهمقیاس ناامیدی، معنادار است(05/0P واژگان کلیدی: سبک زندگی، رشد معنویت، برنامهی ماهواره، دانشجویان مقدمه تکنولوژی در دنیای کنونی سبب ایجاد تغییرهایی گسترده و شگرف در تمام بُعدهای وجودی انسانها شده، که این تغییرها، تأثیرهای متعدد و چشمگیری بر بُعدهای وجودی انسانها داشته است(1).
علیخواه در تحقیقی نشان Cultivation Theory Modeling Theory Bandura Social Learning Theory Life Style Alfred Adler Miller میدهد که بیشتر تماشاگران برنامههای شبکههای تلويزيونی، دارای سبک زندگی عوامانهیی هستند؛ و بیشتر کسانی که در تماشای برنامههای ماهوارهیی، «بسیار بیننده» تعريف شدهاند، سبک زندگیشان میانمايه است(26).
بحث و نتیجهگیری این تحقیق برای بررسی تفاوت بُعدهای سبک زندگی و رشد معنویت در دانشجویان مخاطب برنامههای ماهوارهیی و تلویزیونی دانشگاههای کوهدشت در سال 1394 انجام شده است.
The evaluation of modern visual media’s role and effect on life style (case of study: Islamic Azad University, Science and Research branch students.
Facilitators and inhibitors of full hijab by students: One qualitative study Foroozan Atashzadeh-Shoorideh1, Jamileh Mohtashami 2, Morteza Abdoljabbari 3*, Marzieh Karamkhani4 1- Department of Nursing Management, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
Keywords: Facilitator, inhibitor, Full Hijab, Student, qualitative approach, Grounded theory الأسباب الممهّدة و المانعة للمحافظة على الحجاب الكامل بأيدي الطالبات: دراسة كيفيّة فروزان آتشزاده شوریده1، جمیله محتشمی2، مرتضی عبدالجباری*3، مرضیه کرمخانی4 1- قسم مديريّة التمريض، كليّة التمريض و القبالة، جامعة الشهيد بهشتي في العلوم الطبّيّة، طهران، إيران.