Abstract:
چکیده پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفههای تربیت حرفهای مبتنی برشایستگی وتحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی دوره دوم متوسطه فنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری کتابهای شایستگیهای غیر فنی دوره متوسطه فنی درسال 98-97 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در دومرحله تدوین شد. مرحله اول تعیین مولفهها ومرحله دوم تدوین سیاهه تحلیل محتوا بودکه روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج حاصله، سه مولفه دانش کسب کار، نگرش اقتصادی ومهارت فردی وگروهی شناسایی شدند. علاوه بر این کتابهای اخلاق حرفهای، الزامات محیط کار، کاربرد فناوریهای نوین، مدیریت تولید و کارگاه نوع آوری وکار تحلیل محتوا شدند که در بین کتابهای درسی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به اخلاق حرفهای (2976/0) وکمترین آن مربوط به کاربرد فناوری نوین (0534/) بوده است. با توجه به تحولات آموزش و پرورش در عصر جدید استفاده از برنامه درسی مارپیچی برونر در تدوین وطراحی برنامه درسی وبازنگری در ویراستهای آتی در راستای توجه بیشتر به مقولههای کمتر توجه شده بنظر ضروری میرسد. کلمات کلیدی: تربیت حرفهای، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون، دوره متوسطه
Abstract The purpose of this study was to elaborate the components of vocational education based on competence and to analyze its position in second year technical secondary school textbooks. The research method was descriptive content analysis. The data collection tool was developed in two stages. The first step was to determine the components and the second step was to develop a content analysis logbook whose validity was determined using expert judgment. The data were analyzed using descriptive statistics indices in the Shannon entropy process. Based on the results, three components of business knowledge, economic attitude, and individual and group skills were identified. In addition to these professional ethics books, workplace requirements New technology application, production management and content analysis workshop were the most important textbooks related to professional ethics (0.2976) and the least relevant to new technology application (0.0534). Given the evolution of education in the modern era, the use of the Bruner Spiral Curriculum in the formulation and design of curricula and revisions in future editions seems to be necessary in order to pay more attention to the lesser discussed categories. Keywords: vocational training, content analysis, Shannon entropy method, secondary school