Abstract:
نوشتار حاضر با هدف بررسي سياست دموكراتيزاسيون فرهنگ تهيه شده است و در صدد است كه مشخص كند آيا عمومي كردن موزه ها به عمومي كردن هنر منجر شده است و يا تنها نتيجه اش تشديد رفتارهاي هنري است. با بهره گيري از رويكرد پي ير بورديو كه «عشق هنر» را نتيجه ي بهره مندي از سرمايه ي فرهنگي مي داند؛ با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش پيمايش و تجزيه و تحليل كمي اطلاعات، ميزان بهره مندي بازديدكنندگان موزه هنرهاي معاصر تهران از سرمايه ي فرهنگي سنجيده شده است. با استناد به نتايج به دست آمده مي توان ابراز داشت كه تنها نتيجه ي عمومي كردن موزه، تشديد رفتارهاي هنري بازديدكنندگانِ هميشگي آن است. آشنايي عموم مردم با هنرهاي مشروع بسيار محدود است و در ايران هنر هسته ي سخت فرهنگ محسوب نمي شود. ايجاد ارتباط با هنر مشروع علاوه بر عمومي كردن موزه ها و اطلاع رساني مناسب، مستلزم تلاشي همه جانبه از سوي نظام آموزشي و رسانه ها در جهت ايجاد ارتباط مردم با آثار هنري است، تا گذرهاي اتفاقي افراد، به بازديدهايي نظام مند از موزه تبديل شود.
Machine summary:
"با توجه به موارد فوق ، پرسش اصـلی ایـن اسـت : آیـا در ایـران گشـایش مـوزه هـا و تکثیـر نمایشگاه های آثار هنری به عمومیشدن هنر منجـر شـده اسـت ؟ یـا یگانـه نتیجـۀ آن تشـدید رفتارهای هنـری قشـر محـدودی اسـت کـه همـواره از مـوزه هـا بازدیـد مـیکننـد؟ اطلاعـات به دست آمده در این بخش ـ چنانچه ناتالی هینیک ١ با بررسی نتایج بـه دسـت آمـده از تحقیقـات دربارة «رفتار فرهنگی فرانسویها» بیان کردـ مشخص خواهد کرد که آیا نمایش آثـار در مـوزة هنرهای معاصر تهران به عمومیشدن هنر منجر شده است یا یگانـه نتیجـۀ آن تشـدید٢ رفتـار هنری است ؟ چنانچه بازدیدکنندگان موزه عبارت باشند از همۀ اقشـار جامعـه و حتـی افـرادی 1.
٢. سرمایۀ فرهنگی غیرهنریها بیشتر از هنریهاست : با درنظرگرفتن شـاخص هـایی اعم از مدارک تحصیلی به عنوان سرمایۀ فرهنگی نهادینه ، مدارک تحصیلی پدر و مادر به عنوان سرمایۀ فرهنگی موروثی، دفعات بازدید از موزة هنرهای معاصر تهران ، سن اولین بازدیـد از یـک موزه ، تنوع در تعداد موزه ها در پاسخ به اولین و آخرین موزه هایی که فرد از آن ها بازدیـد کـرده ، مهارت در نقاشی یا نواختن یک ساز موسیقی و ذکر نام سه اثر مورد علاقـه و هنرمنـدان خـالق آثار همگی به عنوان سرمایۀ فرهنگی کالبدی و داشتن کپی یک اثر هنـری بـه عنـوان سـرمایۀ عینیت یافته و سطح سرمایۀ فرهنگی بازدیدکنندگانی که رشته هـای غیرهنـری دارنـد بیشـتر از بازدیدکنندگانی است که رشته های هنری دارند و بـا درنظرگـرفتن اینکـه بازدیدکننـدگانی کـه رشته های هنری دارند به دلیل آشنایی با هنرمندان در خلال مباحـث درسـی، عمومـا در ذکـر اسامی و نام ها نسبت به بازدیدکنندگانی که رشته های غیرهنری دارند اطلاعات بیشتری دارنـد، میتوان نتیجه گرفت ایـن برتـری در میـزان سـرمایۀ فرهنگـی در میـان بازدیدکننـدگانی کـه رشته های غیرهنری دارند؛ به رغم انتظار، حاکی از بیشتربودن رفتارهای هنری در آن هـا نسـبت به گروه های هنری است ."