Abstract:
در بازارهای رقابتی گردشگری، تلاش برای جذب گردشگر توسط مقصدهای مختلف بعنوان یک هدف راهبردی تلقی میشود. یکی از روشهای جذب گردشگر به مقصد، توجه به ارتقاء کیفی محیط میباشد. زیرا گردشگران با توجه به ماهیت گردشگری، به دنبال تفریح و گذران اوقات فراغت توام با لذت میباشند. برای این منظور، عمدتا بدنبال یافتن مقصدهایی هستند که از بالاترین سطح کیفیت محیطی برخوردار باشند. بر این اساس این مطالعه بدنبال بررسی میزان نقش کیفیت محیطی در ١٦ روستای مقصد گردشگری دهستان لواسان کوچک بعنوان گردشگاه های شهر تهران میباشد. برای این منظور از روش شناسی توصیفی- تحلیلی از طریق داده های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است . داده های جمع آوری شده از ٣٨٤ نمونه گردشگر نشان داد که گردشگران در سطح معناداری آلفا ٠/٠٥ از کیفیت محیطی روستاهای مورد مطالعه در زمینه هر چهار مولفه کیفیت محیطی، رضایت مندی داشته و بیشترین مقدار آن مربوط به بعد مولفه معنایی و ادراکی(با میانگین ٤/١٨) بوده و در رتبه دوم مولفه زیباشناختی و فرمی(با میانگین ٣/٤٩) قرار دارد. در ضمن نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نیز نشان میدهد که بیشترین اثرکلی مربوط به مولفه کیفیت معنایی و ادراکی با میزان (٠/٦٤٥) داشته و مولفه کیفیت زیست محیطی با میزان (٠/٢٤١) دارای کمترین اثر بر جذب گردشگر به مقاصد روستایی میباشد. بنابراین میتوان گفت که کیفیت محیطی روستاهای مقصد در جنبه های مختلف تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد که تقویت آن میتواند روستاها را در بازار رقابتی جذب گردشگر و همچنین کمک به انتخاب گردشگران تاثیرگذار باشد.
Machine summary:
"Sig اثر رگرسیونی ٢٢/٠١٥ 4 (a)0/000 62/328 3/424 ١ باقیمانده 16/542 379 0/059 کل 38/557 383 مولفه های کیفیت محیطی :aPredictors جذب گردشگر :b Dependent Variable جدول ٢- سطح معناداری میزان رضایتمندی گردشگران از شاخص های مولفه چهارگانه در روستاهای مقصد گردشگری مطلوبیت عددی مورد آزمون = ٣ فاصله اطمینان مولفه ها ٩٥ درصد پایین بالاتر تر مولفه کیفیت رضایتمندی از گوناگونی و تنوع فعالیت در روستا 2/26 2/21 1/534 0/000 15 17/173 2/86 عملکردی و رضایتمندی از برخورداری روستا از فعالیت تفریحی 1/31 1/24 2/394 0/000 15 23/648 3/17 فعالیتی در رضایتمندی از دسترسی آسان و معابر مناسب روستا 1/42 1/24 1/624 0/000 15 27/467 3/09 روستاهای مقصد رضایتمندی از زیرساخت ها و تسهیلات خدماتی روستا 1/65 1/34 1/531 0/031 15 15/597 3/14 گردشگری رضایتمندی از برخورداری روستا از امکانات تفریحی- فراغتی ٣/١٣ ٢١/٤٦٢ ١٥ ٠/٠٠٠ ٢/٣٩٤ ١/١٩ ١/٤٢ رضایتمندی از کیفیت رفتاری(مهمان نوازی و ارتباطات ) 1/36 1/21 3/153 0/000 15 14/162 4/01 رضایتمندی از بهداشت محیط روستا 1/19 1/09 2/671 0/000 15 22/261 3/03 مولفه کیفیت خاطره ذهنی مثبت و قوی از روستا 2/42 1/35 1/324 0/000 15 14/367 4/14 معنایی و ادراکی رضایتمندی از وجود ارزش های نمادین در روستا 1/35 1/24 1/395 0/017 15 12/724 3/9 در روستاهای رضایتمندی از احساس امنیت در محیط روستا 1/74 1/53 1/125 0/000 15 12/256 4/24 مقصد گردشگری رضایتمندی از هیجان انگیزی مکانی روستا 1/52 1/24 1/325 0/000 15 15/307 4/13 رضایتمندی از دلپذیری مکانی روستا 1/13 1/11 1/569 0/000 15 10/341 4/08 رضایتمندی از آرامش مکانی روستا 2/35 1/26 1/706 0/011 15 14/684 4/11 رضایتمندی از کیفیت عینی محیط روستا 1/54 1/42 1/254 0/000 15 15/557 3/51 مولفه کیفیت رضایتمندی از چشم اندازهای طبیعی روستا 2/62 1/53 1/706 0/000 15 13/651 3/23 زیباشناختی و رضایتمندی از آداب و رسوم خاص در روستا 1/43 1/24 1/510 0/000 15 9/142 3/17 فرمی در رضایتمندی از زیبایی کالبدی روستا 0/35 0/27 2/529 0/010 15 10/339 3/13 روستاهای مقصد رضایتمندی از وجود فضای سبز(دره های سبز و باغات ) در روستا ٣/١٤ ١٤/٤٣٨ ١٥ ٠/٠٠٠ ١/٣٩٤ ١/٤٣ ١/٨٤ گردشگری رضایتمندی از برخورداری از جاذبه های خاص طبیعی 0/53 0/51 1/247 0/000 15 10/531 4/02 رضایتمندی از روشنایی مناسب محیط روستا 1/42 1/34 2/734 0/000 15 11/853 3/13 رضایتمندی از آلودگی پایین در محیط روستا 0/64 0/26 1/239 0/000 15 6/327 2/89 مولفه کیفیت رضایتمندی از آب و هوای مطلوب روستا 1/89 1/74 1/359 0/000 15 8/637 3/35 زیست محیطی در رضایتمندی از تنوع زیستی در محیط روستا 2/74 1/26 1/813 0/008 15 8/149 3/06 روستاهای مقصد رضایتمندی از وضعیت دفع زباله در روستا و محیط های گردشگری گردشگری آن 1/75 1/43 2/431 0/000 15 10/356 2/87 رضایتمندی از تنوع باغی روستا به عنوان چشم انداز زیستی 0/54 0/32 1/451 0/000 15 9/864 2/94 همچنین برای تحلیل میانگین متغیرهای وابسته تحقیق نیز از آزمون tتک نمونه ای استفاده گردید."