Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای هویت دانشآموزان قلدر، قربانی و عادی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع طرحهای علی – مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود که در سال تحصیلی 94- 93 در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش را، 372 نفر از دانشآموزان مدارس پسرانه با میانگین سنی 16 سال تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و از طریق سرند کردن برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش نمونه مد نظر از طریق انتخاب معلمان و تکمیل پرسشنامه قلدر- قربانی الویوس انتخاب و به وسیله پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین سبکهای هویت دانشآموزان قلدر، قربانی و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد، به طوری که دانشآموزان قلدر، دارای سبک هویت اجتنابی/ سردرگم و دانشآموزان قربانی دارای سبکهای هویت هنجاری و اطلاعاتی و دانشآموزان عادی دارای سبکهای هویت هنجاری هستند؛ از نظر تعهد هویت بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر تأثیر ویژگیهای قلدری و قربانی را در سبکهای هویت برجسته نمود؛ لذا این یافتهها میتواند، راهگشای تحقیقات بیشتر، در خصوص متغیرهای پژوهش، در آینده باشند
Machine summary:
Keywords: identity styles (informative, normative, avoidance / confused), bully, victim, students مقدمه قلدریکی از مشکلات عمده ای است که افراد در مدارسا در ارتباطاتشان با آن روبرو می شوند(چنگ، چن، چی هو و لینق چوق<FootNote No="192" Text="Cheng, Chen.
از جمله این ویژگی های روانشناختی که به نظر می رسد، می تواند با قلدری دانشآموزان و قربانی شدن آنان در ارتباط باشد، سبکهای هویت<FootNote No="208" Text=" identity style"/> نوجوانان می باشد.
در خصوص سبکهای هویت نیز پژوهش های انجام شده نشان می دهد، سبک اطلاعاتی قوی ترین پیش بینی کننده برای خود تنطیمی و مسئولیت پذیری دانشآموزان است (جنابادی و دهباشی، 2014).
به علاوه با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات قبلی و با این فرض که بین افراد قلدر، قربانی و عادی از لحاظ انواع سبکهای هویت تفاوت وجود داشته باشد،یافتههای حاصل از این پژوهش می تواند در جهت پیشگیری از شکل گیری سبکهای هویت نامطلوب به کار گرفته شود، و در جهت آگاهی رسانی به خانواده ها و دست اندرکاران آموزش و پرورش در خصوص حساس بودن نسبت به عوامل دخیل در شکل گیری هویت دانشآموزان مفید واقع شود.
) باتوجه به مندرجات جدول مقایسههای زوجی، از نظر سبک اطلاعاتی بین گروه های قلدر و قربانی تفاوت معنادار وجود دارد؛ چرا که تفاوت بین میانگین به دست آمده (۳۳۹/۲-) در سطح 05/0 P&lt; معنادار می باشد؛عنی سبک اطلاعاتی در گروه قربانی نسبت به گروه قلدر بیشتر است (34/2 M=، 05/0 P&lt;).