Abstract:
از جمله اقداماتی که در راستای سیاست مدرن سازی در دوره پهلوی اول صورت گرفت ،اقدام به تاسیس مدارس به شکل وشمایل مدرن و امروزی بوده است .دغدغه های شخص رضاشاه در سامان بخشی به وضعیت آموزش وفاصله گرفتن از آموزش سنتی که بیشتر توسط روحانیون در مکتب خانه ها که بیشتر بر علوم دینی نیز تاکید میشده است وهمچنین هرچه بیشتر شبیه شدن به سبک اروپاییان از جمله عوامل اصلی این تحولات آموزشی و فرهنگی بوده است . رضاشاه علاوه بر تاسیس مدارس بسیار در مازندران ، با تاسیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی ، منشاء تغییر و تحولات زیادی ،خصوصا در زمینه اسامی شهرهایاستان گردید.به نوعی میتوان گفت ، منطقه مازندران که زاد بوم شخص شاه بوده وبه نوعی بعد از تهران در جایگاه دوم اصلاحات رضا شاهی قرار داشت ،تحولات آموزشی وفرهنگی نسبتا زیادی را در این دوره تجربه کرده است واقدامات فرهنگی صورت گرفته در این استان هم چون تغییرات در نظام آموزشی وتاسیس مدارس جدید نیز قابل توجه بود و اگر بودجه کافی برای توسعه وحفظ کادر آموزشی اختصاص مییافت امکان بهره - مندی بیشتر شهرهای این استان از آموزش جدید علاوه بر ساری ، آمل ، بابل وشاهی ، فراهم می - شد. این مقاله برای نمایش وضعیت آموزشی وتحولات فرهنگی مازندران در دوره پهلوی اول از منابع دست اول هم چون اسناد منتشر نشده ، نشریات ویادداشت های رضاشاه استفاده نموده است .
Machine summary:
"به نوعی میتوان گفت ، منطقه مازندران که زاد بوم شخص شاه بوده وبه نوعی بعد از تهران در جایگاه دوم اصلاحات رضا شاهی قرار داشت ،تحولات آموزشی وفرهنگی نسبتا زیادی را در این دوره تجربه کرده است واقدامات فرهنگی صورت گرفته در این استان هم چون تغییرات در نظام آموزشی وتأسیس مدارس جدید نیز قابل توجه بود و اگر بودجه کافی برای توسعه وحفظ کادر آموزشی اختصاص مییافت امکان بهره - مندی بیشتر شهرهای این استان از آموزش جدید علاوه بر ساری ، آمل ، بابل وشاهی ، فراهم می - شد.
در کنار دبستان هایی که توسط حکومت در مازندران تشـکیل شـد، برخـی از افـراد بـه هزینـۀ شخصی خود امکانات آموزشی را برای اطفال فراهم کرده و تلاش مـی کردنـد کـه آنـان آمـوزش ببینند؛ اگرچه برخی پس از مدتی توانایی تقبل هزینه های مدرسه را نداشته و از ادارة معارف استان مازندران که در شهر ساری واقع بود و در کنار شورای معارف مراکـز اسـتان هـایی دیگـر در سـال ١٣٠٥ تأسیس شده بود درخواست کردند که مدارس آنان جزو مدارس دولتـی قـرار گیـرد.
اما یکی از مشکلات این مـدارس ایـن بود،٦٥ که مدارس دخترانه دبستان های ابتدایی بودند و پس از پایان دوران شش سـاله ابتـدایی ، راه پیشرفت به مقاطع بالا را نداشتند٦٦با این حال درخواست برای تأسیس مدارس دخترانـه همـواره از جمله تقاضاهای اهالی مازندران بود که به کمبود آن در ولایات خود اعتراض داشتند."