Abstract:
تعیینکنندههای اجتماعی سلامت، از موضوعاتی است که در دهههای اخیر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است؛ که متناسب با آن، به سلامت اجتماعی نیز بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی افراد، توجه شده است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور مشگینشهر با روش پیمایش است. حجم نمونه 330 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشگینشهر هستند که به روش نمونهگیری طبقهبندی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامۀ سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامۀ کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، با مقیاس 26 گویهای WHOQOL-BREF استفاده شده است. برای تحلیل روابط بین متغیرها از آزمونهایی مانند t-test، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، همبستگی مثبت و معناداری بین سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی (000/0, sig=535/0r =) دانشجویان وجود دارد، و نیز سلامت اجتماعی ارتباط معناداری با ابعاد چهارگانۀ کیفیت زندگی؛ یعنی سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت روابط اجتماعی و سلامت محیطی دارد. همچنین کیفیت زندگی دانشجویان برحسب نوع سکونت آنها تفاوت معناداری دارد، ولی کیفیت زندگی دانشجویان برحسب جنس، رشتۀ تحصیلی و سال ورود آنها متفاوت نیست. همچنین ارتباط بین سن و کیفیت زندگی دانشجویان معنادار نیست.
Machine summary:
Schalock تحقیقات مربوط به این زمینه وجود دارد و یکی از ابعاد اصلی کیفیت زندگی ١ فرض میشود، که شامل سلامت عاطفی، روابط بین فردی، سلامت مادی (مانند موقعیت مالی، استخدام و مسکن )، پیشرفت شخصی (آموزش ، لیاقت ، عملکرد شخصی)، سلامت جسمی (سلامتی، فعالیت های زندگی روزانه و اوقات فراغت )، آزادی اراده ، شمول اجتماعی و حقوق قانونی و انسانی است .
نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که بین کیفیت زندگی عمومی دانشجویان و وضعیت جسمانی و مسئولیت پذیری در قبال سلامت خود، ارتباط آماری معناداری وجود نداشت .
یافته های استنباطی برای آزمون ارتباط بین دو متغیر سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان با توجه به اینکه هر دو متغیر در سطح اندازه گیری فاصله ای است ، از آزمون معناداری ضریب همبستگی r پیرسون استفاده شده است .
ضریب همبستگی به دست آمده (٠/٥٣٥ =r) در سطح ٩٩ درصد معنادار است و نشان دهندة همبستگی مثبت و در حد متوسط است ؛ یعنی هر اندازه سلامت اجتماعی دانشجویان بالا باشد کیفیت زندگی آنان نیز بیشتر میشود.
نتایج آزمون t برای بررسی کیفیت زندگی دانشجویان برحسب جنسیت متغیر جنسیت تعداد میانگین درجۀ آزادی مقدار t سطح معناداری دانشجویان پسر ١١٠ ٨٠/٢٤ کیفیت زندگی 0/067 1/83 328 دانشجویان دختر ١٢٠ ٧٧/٧٦ ارتباط بین کیفیت زندگی و سال ورود به دانشگاه نیز یکی دیگر از فرضیه های این پژوهش است .