Abstract:
خوش بيني نگرشي مثبت به جهان پيرامون است و فرد خوش بين با چنين نگرش مثبتي در تلاش است كه دنيا را به صورت بهتر و زيباتري ببيند. آنچه از تحقيقات انجام شده بر مي آيد اين است كه خوش بيني يكي از اصولي ترين مولفه هايي است كه امنيت را ارتقا مي دهد و موجب سلامتي، آرامش و مطلوبيت جامعه مي شود. از مهم ترين عوامل موثر بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان خوش بيني آنها به نظام آموزشي است. بنابراين، هدف پژوهش حاضر بررسي عوامل موثر بر خوش بيني دانش آموزان نسبت به نظام آموزشي، بود. پژوهش حاضر با رويكرد كيفي و به روش نظريه زمينه اي انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نيمه ساختار يافته بود. با بهره گيري از روش نظريه زمينه اي، داده هاي حاصل از مصاحبه هاي انجام شده با 30 نفر از دانش آموزان دبيرستان پسرانه شهيد فهميده شهر تهران، طي سه مرحله كدگذاري باز (اوليه)، محوري و گزينشي (انتخابي) شد. كدهاي باز شامل 33 مفهوم و كدهاي محوري شامل چهار مقوله عمده است كه مشتمل بر ويژگي هاي كاركنان مدرسه، ويژگي هاي محيطي و امكانات مدرسه، برنامه هاي مدرسه و ويژگي هاي دانش آموزان مي باشد. ميل به رشد فردي، به عنوان كد محوري پژوهش حاضر، شناسايي گرديد.
Optimism is a positive attitude to the outside world and an optimistic person with such a positive attitude is trying to see the world better and more beautiful. According to the research conducted، optimism is one of the most fundamental factors that enhances security and leads to a healthy، safe and Favorable society. One of the most important factors affecting Students educational motivation is the optimism to the educational system. So، the main purpose of the present study is to examine the effective factors on the students optimism about the educational system. Using Grounded theory، which is on of the qualitative strategies، 30 students of Shahid Fahmideh male highschool in Tehran were interviewed in a semi-structured way. In this study، the data was coded in Three steps of open، axial and selective coding. During the interview process، 33 codes (dimensions) are developed in open coding and four main themes in axial coding were obtained which are: 1- school staff characteristics، 2- environmental characteristics and school facilities، 3- school programs and 4- students features. "The desire to personal growth"، as the selective coding of this research، was identified.
Machine summary:
Roberts, Gibbons, Gerrard & Alert در دین اسلام نیز که اساس آن بر مکتب توحید و رشد و تعالی انسان بنا نهاده شده ، همواره بر خوش بینی به عنوان ابزار انسان دوستی و لطف و عطوفت تأکید نموده است .
سؤال این تحقیق این بود که از نظر دانش - آموزان ، چه عواملی موجب خوش بینی آنان به نظام آموزشی میشود؟ روش پژوهش پژوهش حاضر با رویکرد کیفی ١ و به روش نظریه زمینه ای ٢ انجام شده است .
مطالبی که در این بخش مطرح شد، بیان گر اهمیت تأثیر خصوصیات و ویژگیهای کارکنان مدرسه در خوش بینی دانش آموزان بود.
دانش آموزان شرکت کننده در این تحقیق ، میل به رشد فردی را به عنوان عامل عمده در افزایش خوش - بینی تبیین میکنند.
ارتباط مؤلفه های مؤثر در خوش بینی دانش آموزان به نظام آموزشی همانطور که در شکل هم نمایش داده شده ، مدل زمینه ای این پژوهش از یک سری شرایط که شامل شرایط علی ، شرایط زمینه ای و شرایط میانجی میباشد، تشکیل شده که منجر به بروز کنش ها و تعاملات میشود.
پیامد این کنش ها و تعاملات ، خوش بینی دانش - آموزان به نظام آموزشی است .
این کنش ها و تعاملات در نهایت منجر به خوش بینی دانش آموزان به نظام آموزشی میشود.
Tschannen-Moran, Bankole, Mitchell & Moore رشد و پیشرفت در دانش آموزان ، دامن میزند که پیامد آن خوش بینی دانش آموزان به نظام آموزشی است .