Abstract:
هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. بنابراین از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، روش تحقیق پیمایشی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل (1957 نفر) میباشد و طبق فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، حجم نمونه 321 نفر برآورد گردید. گفتنی است، روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. برای جمعآوری اطلاعات از دو نوع پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته استفادهشد. پرسشنامه سلامتاجتماعی (کییز) و عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی (محقق ساخته) که مقدار ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 776/ 0و 834/0 به دست آمده است که حاکی از پایایی سوالها میباشد. برای خلاصهکردن دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحرافاستاندارد و...) استفاده شد و در بخش آمار استنباطی برای بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون، همچنین از تحلیل واریانس و تی مستقل استفادهگردید. نتایج تحقیق نشانداد که بین سلامت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجوددارد. بین متغیرهای بیگانگی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، تعهداجتماعی، مسئولیتپذیری و احساس امنیت محیطشهری با سلامت اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود دارد، ولی بین سن، تعداد فرزندان و میزان درآمد با سلامت اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین جنسیت و میزان سلامت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد. از طرفی بین سلامت اجتماعی معلمان برحسب تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد.
The aim of this study was to evaluate social factors associated with social health of teachers. The goal of this study was applied and the research method was descriptive and correlation one; so in terms of data collection method it is a survey research method. The population of all primary school teachers in the city of Ardabil was 1975 people and according to Cochran formula for infinite population, the sample size was estimated 321 people. The sampling method was simple random. Both standard and self-made questionnaire were used for collecting data. Social health questionnaire (Keyes) and social factors associated with public health (self-made) in which the Cronbach's alpha coefficient obtained 0/776 and 0/834 respectively that were indicative of the reliability of questions. To summarize the data, the descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation …) was used and also inferential statistics was used for examining the relationship between variables (the Pearson correlation coefficient, as well as analysis of variance and independent T-test). The results indicated that, there is a significant difference between social health of teachers. And also there is a significant relationship between variables of social alienation, social trust, social commitment, responsibility, sense of security in the urban environment and social health of teachers, but there is no significant relation between age, number of children, income and social health of teachers. Also there is no significant difference between gender and social health of teachers. On the other hand, there is a significant difference between social health of teachers in terms of education.
Machine summary:
"سام آرام(1388) در مقاله¬ای به¬بررسی رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی با تاکید بررهیافت پلیس جامعه محور می¬پردازد، یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهند که رابطه مستقیمی بین افزایش ناامنی اجتماعی و کاهش میزان سلامت اجتماعی در جامعه وجود ¬دارد هم¬چنین شاخص سهم داشت اجتماعی یکی ازابعاد سلامت اجتماعیااست که از مهم¬ترین عوامل تحقق هدف پلیس جامعه محور یعنی توان¬مندسازی اجتماع به ¬منظور کمک به رفع و حل مشکلات جرم و بی¬نظمی در اجتماع است بنابراین امکان تحقق اهداف پلیس جامعه محور در جامعه¬ای با افراد دارای سلامت اجتماعی بالا به ¬دلیل سهولت مشارکت اجتماعی و افزایش اعتماد اجتماعی بیشتر است.
جدول شماره (3): آزمون لون برای بررسی پیش¬فرض تساوی واریانس¬های گروه¬ها متغیر وابسته F درجه آزادی اول درجه آزادی دوم معناداری (P) میزان سلامت اجتماعی 259/9 1 321 003/ برای بررسی تفاوت بین دو گروه مورد بررسی، از تی¬تست مستقل استفاده شده ¬است، که پیش¬فرض تساوی واریانس¬ها برای این تحلیل با استفاده از آزمون لون بررسی ¬شد، که نتایج در جدول شماره (3) آمده است.
جدول شماره (6): آزمون تعقیبی شفه (I) گروه (J) گروه تفاوت میانگین (I-J) انحراف معیار سطح معناداری فوق¬دیپلم لیسانس 04327/3- 37534/1 088/0 فوق¬لیسانس 58333/8- 13626/3 025/0 لیسانس فوق¬دیپلم 04327/3 37534/1 088/0 فوق¬لیسانس 54006/5- 98619/2 181/0 فوق¬لیسانس فوق¬دیپلم 58333/8 13626/3 025/0 لیسانس 54006/5 98619/2 181/0 نتیجه¬گیری در این تحقیق، سعی¬شده است با استفاده از دیدگاه سلامت اجتماعی¬کییز و ابعاد پنچ¬گانه وی (پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی و انسجام اجتماعی) به سنجش و بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی در بین معلمان پرداخته ¬شود."