Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تدوین و آزمون یک مدل انگیزشی بر اساس نظریه تعیینگری شخصی جهت تعیین موقعیتهایی که تحت آنها دانشآموزان دوره متوسطه روستایی تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل میگیرند، بود. مدل تأیید شده نهایی نشان داد که متغیرهای انگیزشی در تصمیم دانشآموزان به ادامه یا ترک تحصیل نقش اساسی داشته و این متغیرها در کلاس درس به وسیلهی حمایت معلّم از خودپیروی و ارزش ادراک شدهی بالای تحصیل تقویت شده و برعکس به وسیله کنترل شدید معلّم و ارزش ادراک شده پایین تحصیل تضعیف میشوند. تحلیل انجام گرفته توسط نرمافزار آماری لیزرل از دادههای جمعآوری شده از 365 دانشآموز سال سوم راهنمایی و اول متوسطه نشان داد که میزان ارزش ادراک شده تحصیل پیشبینی کننده انگیزش تعیین شده شخصی و شایستگی ادراک شده بوده و بین ادراک حمایت معلم از خودپیروی و شایستگی ادراک شده ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین شایستگی ادراک شده به طور مستقیم پیشبینی کننده متغیر وابسته تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل میباشد. این منابع انگیزشی علاوه بر تأثیرگذاری بر روی تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل، بر روی عملکرد تحصیلی نیز تأثیرگذارند.
Machine summary:
- Colangelo, Assouline, & New - Tidwell - identified regulation - Hardre & Reeve اگرچه معلمان کنترلی بر شرایط بیرون از مدرسه اعمال نمیکنند، با این حال میتوانند بافت کلاس درس را به نحوی فراهم بیاورند که درگیری موقعیتی و علاقهی طبیعی را در کلاس و دانشآموزان ایجاد کنند و رشد منابع انگیزش درونی را در آنها افزایش دهند (دسی 1 ، 1995؛ هیدی و هرکایوس 2 ، 2000؛ ریو، 1996).
این کار به این دلیل میتواند مفید باشد که میتواند به یکپارچه کردن دانش موجود در زمینهی تعیین کنندههای انگیزشی تصمیم دانشآموزان به ترک یا ادامه تحصیل و درک بهتر این فرایند بر مبنای نظریهی تعیینگری شخصی به ما کمک کرده، درک بهتری از - Deci - Hidi & Harackiewicz - Vallerand & Bissonnette - Fortier & Guay - Chanal - Self-Determination Theory (SDT) - Ryan - Jang - Taylor & Ntoumanis فرایندهای روانشناختی دخیل در ترک تحصیل از دبیرستان در اختیار ما قرار داده و همچنین آزمونی از نظریهی تعیینگری شخصی، که مبنایی برای مدل انگیزشی ترک تحصیل از دبیرستان در نظر گرفته شده است، به عمل آورد.
در این پژوهش نیز پایایی این مقیاس با همین - Learning Climate Questionnaire - Williams - Black - Pelletier - Academic Self-Regulation Questionnaire(ASRQ) - Connell - Perceived Competence Scale(PCS) - Harter روش 83/0 به دست آمد.
1- در این پژوهش ادراک کلی دانشآموزان از همه معلمان آنها سنجیده شده است، زیرا هدف از این پژوهش پیشبینی تصمیم دانشآموزان به ادامه یا ترک تحصیل از مدرسه بود نه - Battin-Pearson, Newcomb, Abbott, Hill, Catalano, & et al - Possible Selves - Markus - Goodenow - Powelson ترک تحصیل در حیطهی موضوعی خاص.