Abstract:
هدف ازپژوهش حاضر،بررسي اثربخشي درمان يكپارچگي حسي ـ حركتي بر بهبود مهارت هاي حركتي در دانش آموزان با كم تواني يادگيرياست. به منظور انجام اين پژوهش،24 نفر از دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري كه به مراكز ناتواني هاي يادگيري شهر ياسوج مراجعه كرده بودند به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. سپس، آزمون رشدحركتي لينكلن ـ اوزرتسكي به عنوان پيش آزمون درمورد هر دو گروه به عمل آمد. همچنين، درمان يك پارچگي حسي ـ حركتي به مدت 10 جلسه به گروه آزمايش ارائه گرديد. بلافاصله پس از اتمام آموزش، مجدداً آزمون رشد حركتي لينكلن ـ اوزرتسكي به عنوان پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد و از طريق تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان مي دهد كه تفاوت معناداري در نمره مهارت هاي حركتي در دو گروه وجود دارد. بدين صورت كه گروه آزمايش در پس آزمون عملكرد بهتري داشته است. به طور كلي، نتايج حاكي از آن است كه درمان يكپارچگي حسي ـ حركتي، منجر به بهبود مهارت هاي حركتي در دانش آموزان با كم تواني يادگيري شده است.
Machine summary:
دراینراستا و براساس نظریههای مطرحشده در سببشناسی این اختلال، یکی از دلایلی که برای ایجاد این مشکلات بیان شده است، مسائل مرتبط با حرکت میباشد که این مشکلات حرکتی زمینهساز اکثر مشکلات دیگر از جمله مشکلات تحصیلی و اجتماعی در این افراد میشود (16)؛ بنابراین، با توجه به اینکه دانشآموزان دارای کمتوانی یادگیری، مشکلات زیادی درزمینۀ حرکتی دارند و این مشکلات بهنوبۀ خود باعث ایجاد مشکلات دیگری برای این دانشآموزان میشود و نیز با توجه به اینکه پژوهشهای اندکی درزمینۀ درمانهای حسی ـ حرکتی برای کودکان دارای کمتوانی Dewey & Kaplan یادگیری موجود میباشد (که این امر نشاندهندۀ ضرورت انجام این پژوهش است)؛ ازاینرو و درراستای کاهش مشکلات حرکتی در این کودکان و نیز کاهش مشکلات تحصیلی و اجتماعی)، هدف اصلی و اساسی پژوهش حاضر پاسخ به این سؤال است که آیا درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی، تأثیری بر بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان مبتلا به کمتوانی یادگیری دارد یا خیر؟ روش پژوهش روش اجرای این پژوهش نیمهآزمایشی بوده و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد که طی آن اثربخشی متغیر مستقل بر گروه آزمایش موردبررسی قرار گرفته است.
ضرایب پایایی این مقیاس در پژوهشی که توسط مارسیپ 3 و همکاران (2012) انجام شد، برای Statistical of Package Social Sciences (SPSS) Linklon Oseretsky Motor Development Scale Muursepp افراد مذکر 96 درصد و برای افراد مؤنث 97 درصد بوده است (18).
The effect of sensory stimulation and exercises on to manual skills educable intellectual disability children in first foundation special schools (Master thesis).