Abstract:
دهیاریها به عنوان اولین نهاد مدیریت قانونی از سال 1377 به این سو به منظور انجام وظایف متعدد مدیریتی، نظارتی و تثبیت امور عمومی- محلی در کانونهای روستایی بالای 20 و بعدها 400 خانوار کشور شکل گرفتند. با توجه به گسترده بودن ابعاد فقر محیطی و انسانی در روستاها و پایین بودن قدرت اقتصادی و مالی خانوارهای روستایی که در بسیاری از موارد موجبات ناپایداری، مهاجرت و نابودی این دسته از سکونتگاههای جمعیتی را فراهم ساخته است، نقش مدیریت روستایی در زمینه سازی به منظور توسعه و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی روستائیان بسیار مهم میباشد. در این راستا رضایتمندی ساکنین سکونتگاههای روستایی از عملکرد این نهاد نوپای مدیریتی میتواند ضمن دستیابی به اهداف برپایی این سازمان، زمینهساز افزایش سرمایه اجتماعی درون روستاها، بهبود وضعیت اقتصادی و به تبع توسعه پایدار این گونه مراکز جمعیتی باشد. پژوهش حاضر با هدف سنجش و ارزیابی میزان رضایتمندی ساکنین روستای فهلیان از توابع شهرستان ممسنی از مجموعه عملکرد اقتصادی و اجتماعی دهیاری این روستا انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و جمعآوری دادهها مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و تهیه پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه ساکنین روستای فهلیان است که تعداد 140 نفر با روش نمونهگیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. به منظور سنجش دادهها و ارزیابی رضایتمندی افراد پاسخگو از مدل کانو در قالب تحلیل سه دسته از نیازهای اساسی، عملکردی و هیجانی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد روستائیان از عملکرد دهیاری در زمینه تامین نیازهای هیجانی خود همچون ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی و صیانت از میراث فرهنگی با ضریب (611/0) و بهبود و تجهیز شبکه ارتباطی به منظور جذب گردشگری و سرمایه گذار بیشترین رضایتمندی داشتهاند. همچنین کمترین رضایت روستاییان از عملکرد دهیاری روستا مربوط به تامین نیازمندیهای اساسی آنان مثل بهبود در عرصه کالبدی و بهداشتی و نظارت بر ساخت و ساز درون روستا با ضریب رضایت (425/0)، زمینهسازی به منظور تشکیل شرکتهای تولیدی و تعاونی و رفع نیازهای عملکردی روستاییان در زمینه حل و فصل امور اجتماعی و نظارت اجتماعی درون روستا با ضریب رضایت (523/0) و جذب سرمایهگذاری اقتصادی از طریق بخشهای دولتی و خصوصی بوده است.
In Iran, management system of rural areas was kind of non-governmental before the Constitutional Revolution. In such a system, Khans and masters; the village chief and elders were responsible for the village and its affairs. In 1354, by the progress of land reform programs and the elimination of feudal serf system from social communication system, the village chief was removed from the Rural Management System and rural councils were replaced by. After Islamic Revolution, important measures done in the field of construction, especially, rural management. Some examples of such measures are; the amendment of Islamic Councils, the foundation of the House of companion, and the construction of rural development office. Rural Islamic councils play important roles in the process of people's participation in promoting rural developments. Rural councils and municipalities, as cooperative and public institutions, are considered to be communication bonding between people and institutions with administration staff of the government. So, they carry a key role in the process of rural development.
Thus, people's satisfaction with the performance of rural municipalities plays a decisive role in the success of such institutions and achieving their goals. The more satisfied villages are with the performance of rural municipalities, the more confident they will do their citizen responsibilities in the process of implementation and monitoring of civil public programs. In this research, the socio-economic performance of Fahlian rural municipality, of the central part of Mamasani County, has been analyzed based on surveys of villagers through questionnaires. The present research aims at appraising villagers' satisfaction with the performance of Fahlian rural municipality applying Kano model to make three categories of the villagers' basic needs come true. The intended needs are; economic, functional and emotional ones. We are going to use the results from the research to obtain an accurate picture of the satisfaction of rural population with the performance of rural municipalities to help us improve rural services and enhance villagers' satisfaction.
Machine summary:
"صیدالی و همکاران (١٣٩٠) در مقاله ای که به بررسی جایگاه مدیریت در پیشبرد اهداف توسعه روستایی شهرستان لردگان پرداخته اند، نتایج حاکی از عملکرد مثبت دهیاری از آغاز فعالیت تاکنون به ویژه در زمینه کالبدی- فیزیکی بوده است و بنابر بافت فرهنگی– اجتماعی خاص منطقه و همچنین عدم داشتن اختیارات تام در زمینه انجام فعالیت های اجرایی و اقتصادی در روستا آن گونه که میبایست ، دهیاری نتوانسته موفقیت و رضایت ساکنین روستای مورد مطالعه را فراهم آورد.
جدول شماره (٦): گویه های استفاده شده برای سنجش نیازهای هیجانی شاخص ها ضریب رضایت ضریب عدم رضایت میزان اهمیت توسعه و ایجاد تأسیسات ورزشی 0/542 -0/672 بسیار مهم محافظت و مراقبت از روستا در مقابل حوادث طبیعی 0/478 -0/644 مهم حفاظت از میراث فرهنگی 0/564 -0/654 بسیار مهم کمک به افزایش مسئولیت پذیری اقتصادی روستائیان 0/624 -0/435 مهم ایجاد امکانات مناسب فرهنگی و هنری در روستا (کتابخانه ) 0/849 -0/436 مهم ایجاد مراکز اقامتی به منظور جذب گردشگر 0/447 -0/634 مهم توسعه و بهبود شبکه ارتباطی و حمل و نقل 0/643 0/633 بسیار مهم تجهیز و گسترش سیستم های ارتباطی همچون اینترنت درون روستا جهت تسهیل انجام مبادلات تجاری و توریستی 0/554 -0/644 بسیار مهم منبع : یافته های پژوهش ، ١٣٩٢."