Abstract:
هدف از این پژوهش پیشبینی میزان اضطراب امتحان براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران است. حجم نمونه 610 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو ابزار پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون دارای 25 ماده دو گزینه ای در دو مولفه نگرانی و هیجان پذیری و پرسشنامه راهبردهای یادگیری و مطالعه دارای 86 پرسش 5 گزینه ای در دو بعد راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون فریدمن) استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که 1/87 درصد از دانشآموزان از نظر اضطراب امتحان در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند. میان اضطراب امتحان در مولفههای نگرانی و هیجانپذیری تفاوت معنادار وجود دارد. مقایسه میانگین نمرات اضطراب امتحان نشان داد که میزان نگرانی دانشآموزان بیشتر از هیجانپذیری است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که از روی نمرات راهبردهای شناختی و فراشناختی میتوان میزان اضطراب امتحان دانشآموزان را پیشبینی کرد. قدرت پیشبینی راهبردهای فراشناختی بیشتر از راهبردهای شناختی است. بنابراین نتیجه می شود که راهبردهای فراشناختی و شناختی به منزله تعدیل کننده اضطراب امتحان عمل می کنند و دانش آموزانی که از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری بهره می گیرند، اضطراب امتحان کمتری را تجربه می کنند.
Machine summary:
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که از روی نمرات راهبردهای شناختی و فراشناختی میتوان میزان اضطراب امتحان دانش آموزان را پیش بینی کرد.
تعیین رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با اضطراب امتحان دانش آموزان سؤالهای پژوهش ١.
یافته های پژوهش الف ) برای تعیین میزان اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دورة متوسطه ، فراوانی و درصد افراد گروه نمونه در سه طبقه اضطراب از سطح خفیف تا شدید محاسبه شده که در جدول شمارة ٢ نشان داده شده است .
به نحوی که نمره اضطراب امتحان به مثابۀ متغیر ملاک و نمرة راهبردهای شناختی و فراشناختی به منزلۀ متغیر پیش بین وارد معادله رگرسیون شده که نتیجه آن در جدول شماره ٤ نشان داده شده است .
ارقام مندرج در جدول نمایانگر این نکته است که بین راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان و میزان اضطراب امتحان آنان رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داده است که نیمی از دانش آموزان دختر از نظر اضطراب امتحان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند.
نتایج این پژوهش بیانگر آن است ضریب همبستگی میان راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان با اضطراب امتحان ٠/٣٢ است و ١٠/٨ درصد از واریانس متغیر اضطراب امتحان را تبیین می کند.
Reality monitoring and metacognitive beliefs related to cognitive confidence in obsessive- compulsive disorder.
Clinical Psychology and Psychotherapy, 6(2), 111-125 (Special Issue, Metacognition and Cognitive Behavior Therapy).
Emotional disorders and metacognition: Innovative Cognitive Therapy.
Further tests of a cognitive model of GAD: Metacognitions and worry in GAD, panic disorder, social phobia, and non-patients.