Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیری فراشناختی کلاس درس با آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، نمونهای مشتمل بر 213 دانشآموز دبیرستانی (107 پسر و 106دختر) با میانگین سنی 88/16 سال از شهر شیراز انتخاب شد. این افراد به مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط های یادگیری (توماس، 2003) و پرسشنامه آگاهی فراشناختی (اسکراو و دنیسون، 1994) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که رابطه ای مثبت و معنی دار میان ابعاد مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط های یادگیری با متغیرهای آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد (01/0P<) و آگاهی فراشناختی دانشآموزان به ترتیب از طریق تعامل درون کلاسی، خواسته ای فراشناختی کلاس و حمایت و تشویق معلم پیشبینی میشود. همچنین، بهترین پیشبینهای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به ترتیب شامل تعامل درون کلاسی، خواست های فراشناختی کلاس و حمایت عاطفی هستند. علاوه بر این، براساس نتایج آزمون تی، تنها در متغیر پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار میان نمرات دو جنس وجود دارد.
Machine summary:
نتایج نشان داد که رابطه ای مثبت و معنیدار میان ابعاد مقیاس جهت گیری فراشناختی محیطهای یادگیری با متغیرهای آگـاهی فراشـناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد (٠٠١>P) و آگاهی فراشناختی دانـش آمـوزان به ترتیب از طریق تعامل درون کلاسی، خواستهای فراشناختی کلاس و حمایت و تشـویق معلم پیش بینی میشود.
Metacognitive orientation of classroom learning environments 4.
ضریب همبستگی میان متغیرهای پژوهش متغیرها تعامل درون کلاسی کنترل توزیع شده خواست های فراشناختی حمایت عاطفی صدای دانش آموز حمایت و تشویق معلم جهت گیری فراشناختی(کل ) پیشرفت تحصیلی دانش فراشناختی ٭٭٠/٥١ ٭٭٠/٤٠ ٭٭٠/٣٥ ٭٭٠/٢٩ ٭٠/١٦ ٭٠/١٤ ٭٭٠/٤٦ ٭٭٠/٤٨ تنظیم فراشناختی ٭٭٠/٤٩ ٭٭٠/٣١ ٭٭٠/٣٥ ٭٭٠/٤١ ٭٭٠/٢٧ ٭٠/١٩ ٭٭٠/٤٧ ٭٭٠/٤٦ آگاهی فراشناختی ٭٭٠/٤٤ ٭٭٠/٣١ ٭٭٠/٣١ ٭٭٠/٣٣ ٭٠/١٨ 0/11 ٭٭٠/٤١ ٭٭٠/٥١ پیشرفت تحصیلی ٭٭٠/٤٣ ٭٭٠/٣٣ ٭٭٠/٣٩ ٭٭٠/٣٤ ٭٭٠/٣٧ ٭٭٠/٤٢ ٭٭٠/٤٨ ------ **P<0/01 *P<0/05 با توجه به جدول شمارة ٢ مشاهده میشود که میان جهت گیری فراشناختی محیطهای یـادگیری (و ابعاد آن ) با دانش ، تنظیم و آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آمـوزان رابطـۀ مثبـت و معنادار وجود دارد.
یعنی هرچه ادراک دانش آموزان از ویژگیهای گفته شـده بـرای محـیط یـادگیری کلاسی با جهت گیری فراشناختی بیشتر باشد میزان دانش ، تنظیم و آگـاهی فراشـناختی و همچنـین پیشرفت تحصیلی آنان بیشتر خواهد بود.
Metacognition in primary classrooms: A pro-active learning effect for children.
Dimensionality and construct validity of an instrument designed to measure the metacognitive orientation of science classroom learning environments.
Changing the learning environment to enhance students’ metacognition in Hong Kong primary school classrooms.