Abstract:
این نوشتار، به فاصله وضع موجود (مدیریت شهری کنونی مشهد) با وضع مطلوب (مدیریت استراتژیک شهری) به عنوان یک دغدغه بنیادی نگاه میکند، مبانی نظری مربوط به پارادایم استراتژی و مدیریت استراتژیک را بیان میدارد و به کمک مدل [1]SWOT، ضعفها، قوتها، فرصتها و تهدیدهایی که در کلانشهر مشهد برای مدیریت استراتژیک این شهر وجود دارد را شناسایی میکند. در ادامه استراتژیهای شایستهای را برای برپایی مدیریت استراتژیک در این شهر، پیشنهاد میدهد. اولویتبندی استراتژیهای پیشنهادی نیز یکی از موضوعاتی است که دنبال شده است. روش این پژوهش، روشی توصیفی و تحلیلی است بهطوری که به کمک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز (قوتها، ضعفها، فرصتها، و تهدیدها) از طرف کارشناسان شهری (21 کارشناس) و شهروندان (384 شهروندان) گردآوری شد. در فرآیند تحلیل مدیریت استراتژیک کلانشهر مشهد، از ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی (IFE[2])، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE[3])، ماتریس عوامل داخلی- خارجی (IE)[4] و ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی (QSPM)[5] استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که مدیریت استراتژیک، در کلانشهر مشهد جایگاه شایستهای ندارد و اگر مدیریت شهری مشهد بخواهد حرکت خود را به سمت یک مدیریت استراتژیک شهری آغاز کند، باید استراتژیهای گروه تدافعی (WT)[6] که مبتنی است برکاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدها میباشد، را به ترتیب در اولویت قرار دهد: 1ـ حل مشکلات و بحرانهای روزمره شهری 2ـ افزایش همافزایی مدیریت شهری 3ـ حفظ ثبات سیستم شهری به جای تکامل آن.
Machine summary:
"یافته ها نشان می دهد که مدیریت استراتژیک ، در کلانشهر مشهد جایگاه شایسته ای ندارد و اگر مدیریت شهری مشهد بخواهد حرکت خود را به سمت یک مدیریت استراتژیک شهری آغاز کند، باید استراتژی های گروه تدافعی (WT) که مبتنی است برکاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدها می باشد، را به ترتیب در اولویت قرار دهد: ١ـ حل مشکلات و بحران های روزمره شهری ٢ـ افزایش هم افزایی مدیریت شهری ٣ـ حفظ ثبات سیستم شهری به جای تکامل آن .
(٣٣٨ جدول (٢)ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (نقاط قوت ) کلانشهر مشهد ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ۱۳ وجود زمینه های مناسب برای جذب سرمایه گذاری ها در مشهد از جمله ( به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول ٣ نشان می دهد که مجموع نمره نهایی نقاط قوت و ضعف ، برابر ١/٦٠ شده است که این عدد فاصله زیادی تا میانگین مورد نظر (٢/٥) دارد.
جدول (٤) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (فرصت ها)کلانشهر مشهد ( به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول ٥ نشان می دهد که مجموع نمره نهایی فرصت ها و تهدیدها، برابر ١/٠٦ شده است که این عدد فاصله زیادی تا میانگین مورد نظر (٢/٥) دارد.
( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول (۶) ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) استراتژی های گروه WT ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری واکاوی ها و یافتـه نشان از این دارد که مدیریت شهری مشهد، برای استراتژیکی مدیریت کردن شـهر مشهد، با ضعف و تـهدیدهای عـمده ای روبرو است و همچنین قوت ها و فرصت هایی را هم در دسترس دارد."