Abstract:
هدف این مقاله بررسی تاثیر مخارج تحقیق و توسعه و اندازه شرکت بر رابطه بین نقدینگی و ارزش واحدهای
تجاری می باشد. در متون جدید، تحقیق و توسعه نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد. بسیاری از مدیران صنعتی فکر می کنند که مخارج تحقیق و توسعه نوعی هزینه است و از آثار سودآورانه این مخارج غافل هستند درصورتی که مخارج تحقیق و توسعه تاثیر مهمی بر نقدینگی و ارزش واحدهای تجاری دارد. امروزه سرمایه گذاران بیش از هر زمان دیگر خواهان ارزش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار هستند. تئوری مالی از مدت ها پیش هدف نهایی شرکت ها را حداکثر کردن ارزش سهام و نقدینگی بیان داشته اند. این مسئله از زمانی که سهامداران مالک شرکت و موسسه شده و سرمایه گذاران منطقی، بازده بلندمدت مناسبی از سرمایه گذاری خود طلب نمودند، به صورت یک امر بدیهی و طبیعی درآمد. لذا این پژوهش به دنبال بررسی مفاهیم مخارج تحقیق و توسعه و اندازه شرکت بر رابطه بین نقدینگی و ارزش واحدهای تجاری می باشیم و سعی در بررسی رابطه بین آن ها داریم.
Machine summary:
لذا در اين پژوهش به دنبال بررسي تأثير مخارج تحقيق و توسعه و اندازه شرکت بر رابطه بين نقدينگي و ارزش واحدهاي تجاري ميباشيم .
هيئت استانداردهاي بين المللي در استاندارد شماره ٩ خود بيان ميکند که اگر شرکت ثابت کند که ازلحاظ فني و بازرگاني امکان توليد محصول و به کارگيري فرايند وجود داشته باشد و نيز شرکت داراي منافع لازم براي عرضه و فروش محصول و فرآيند موردبحث را داشته باشد، روش معقول و مناسب اين است که مخارج تحقيق و توسعه را به صورت هزينه سرمايه اي منظور کند و آن را در دوره هاي آينده مستهلک نمايد.
در مدل هاي مبتني بر تحقيق و توسعه ، پيشرفت تکنولوژي از تلاش براي اختراع و ابداع نتيجه ميشود، تلاشي که با حداکثر سازي سود آني تأمين ميشود، پيدايش هر ابداعي بهره وري را افزايش ميدهد و چنين کشفياتي سرانجام منبع رشد بلندمدت ميشوند، درحاليکه اساس اين مدل ها هم مفصل و هم پيچيده است اما خيلي از مفاهيم کليدي آن را ميتوان با کاربرد فرم خلاصه شده ي زير بررسي کرد: / / درحاليکه y محصول ، A بهره وري يا دانش و K سرمايه است ، نيروي کار در هر فعاليت هم در توليد محصول (LY) و هم در تلاش براي ابداع (LA) استفاده ميشود به طوريکه L=HY+LA کل نيروي کار موجود در اقتصاد را نشان ميدهد و به پيروي از رومر و گروسمن و هلپمن /آقيون و هويت فرض ميشود L ثابت است (انوشه ، .
نام هاي تجاري جريان نقدينگي سازمان را تسريع ميبخشند: کاهش فاصله زماني بين سرمايه گذاري و بهره برداري از بازده نقدينگي ميتواند منجر به افزايش ارزش سهام شرکت براي سهامداران شود.
لذا نتايج اين پژوهش بيان ميکند که تحقيق و توسعه و اندازه شرکت ميتواند بر ارزش واحدهاي تجاري و نقدينگي تأثير بگذارد.