Abstract:
با توجه به روند فزاینده تعداد دارندگان موبایل، نقش بانکداری موبایلی روزبهروز اهمیت مییابد. شناخت انتظارات این کاربران به افزایش سهم بازار بانکها کمک میکند. پژوهش حاضر، با هدف بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی بر مبنای انتظارات انجام شده است. در این پژوهش بانک کشاورزی برای مطالعه انتخاب شده است. انتظارات کاربران بانکداری موبایلی در قالب 4 عامل اصلی شامل: خدمات اصلی، خدمات افزوده، شرایط تسهیلکننده کاربری، و ادراک مفیدبودن استفاده، با رویکرد پژوهش از نوع ابتدا کیفی، سپس کمی (با تاکید بر بخش کمی)، شناسایی شدند. با ابزار پرسشنامه بسته سوالی، داده های لازم از 308 کاربر خدمات بانکداری موبایلی جمعآوری شد. در مرحله بعد، پس از مشخصکردن تعداد بهینه خوشه ها با روش Ward از فن دادهکاوی K-Means برای خوشهبندی استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انتظارات شناساییشده ، نشان دادند که میانگین انتظارات شناساییشده در بین خوشهها دارای تفاوت معنیدار است؛ زیرا سطح معنیداری این انتظارات پایینتر از 001/0 بود.
Machine summary:
"جدول(7) نیمرخ جمعیتشناختی خوشهها جمع کل خوشۀ 3 خوشۀ 2 خوشۀ 1 متغیرهای جمعیتشناختی 308 135 133 40 فراوانی 100 44 43 13 درصد از کل 191 80 83 28 مرد جنسیت 117 55 50 12 زن 68 35 21 12 زیر 25 سال سن 133 61 53 19 35- 25 91 34 51 6 45- 36 16 5 8 3 بالای 45 سال 106 56 33 17 مجرد وضعیت تأهل 202 79 100 23 متأهل 71 27 39 5 دیپلم و پایینتر تحصیلات 181 82 74 25 فوقدیپلم و لیسانس 56 26 20 10 فوقلیسانس و بالاتر 75 25 38 12 کارمند خصوصی شغل 61 28 25 8 کارمند دولتی 73 30 38 5 آزاد 20 11 4 5 جویای کار 50 24 23 3 خانهدار 29 17 5 7 دانشجو و دانشآموز گفتنی است با توجه به هدف این پژوهش که شناسایی انتظارات بااهمیت مشتریان و سپس بخشبندی آنها براساس این انتظارات است، در این قسمت با توجه به انتظارات 4گانۀ شناختهشده به بخشبندی مشتریان در 3 خوشه پرداخته شد.
در ارتباط با خوشۀ سوم، ازآنجاییکه مشتریان این خوشه پس از انتظار ادراک مفیدبودن استفاده از بانکداری، به انتظار شرایط تسهیلکننده برای استفاده از بانکداری موبایلی بیشترین اهمیت را میدهند و با توجه به اینکه اکثرا با مشاغل آزاد سروکار دارند و بیشترین نسبت زنان خانهدار نیز در این خوشه جای گرفتهاند، پیشنهاد میشود بانکها در نرمافزارهای بانکداری موبایلی خود سفارشیسازیهای خاصی انجام دهند؛ مثلا یک قسمت با عنوان «بانوان خانهدار» طراحی کنند؛ زیرا مشتریان این خوشه تمایل دارند تا از خدمات راحت و سریع استفاده کنند.
ir پینوشت GPRS DIB & SIMKIN SMITH Beane & Ennis KOTLER HIE BING & COOPER PERSONAL DIGITAL ASSISTANT POUSTTCHI & SCHURIG YULIA ET AL JONIDI CHING ET AL HERNAN & ROSA MARGARET HIS PENG HASHEMIAN & ISAEI TAGHAVI & TORABI MOHAMEDPOUR ET AL KATRINA EUN JU Creswell"