Abstract:
نظر به اهمیت نقش معلمان به عنوان عوامل موثر و کارآمد در تربیت نسل آینده، یافتن راهکارهایی که با کمک آن ها بتوان این مهم را به بهترین نحو انجام داد ضروری می نمود. پرسشنامه نگرش سنج معلمان مینه سوتا از جمله ابزار مناسب برای تحقق این هدف است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان زن و مرد دوره راهنمایی شهر تهران تشکیل میدهند. 415 معلم زن و مرد دوره راهنمایی استان تهران با هدف هنجاریابی این پرسشنامه، به روش تصادفی خوشهای از بین مناطق 19 گانه آموزش و پرورش، به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. تفاوت نگرش معلمان زن و مرد با در نظر گرفتن وضعیت تاهل، گروه سنی و سابقهی تدریس، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله با استفاده از بسته های رایانه ای spssبه این شرح است: اعتبار محاسبه شده به وسیله آلفای کرنباخ 0.89 برآورد شد که نشانگر بالابودن اعتبار آزمون است. روایی محتوایی آزمون نیز با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای این آزمون روی نمونهی فوق نشان داد که آزمون از 2 عامل اشباع شده است. این 2 عامل عبارتاند از: 1- نگرش معلمان به دانشآموزان، 2- نگرش معلمان حرفهی معلمی. با متغیرهای مورد پژوهش، پس از اجرای بررسیهای آماری و استفاده از روش Manova، تفاوت نمرات عامل های 1 و 2 در سطح اطمینان 05/0 بین زنان و مردان معلم معنادار بود. ولی بین نگرش معلمان مجرد و متاهل تفاوت معناداری مشاهده نشد. سابقة تدریس معلمان و تفاوت سنی آنان نیز تاثیر معناداری بر نگرش آنان نداشت.
Machine summary:
"پرسش های مطرح شـده در این پژوهش بدین قرارند: - آیا نگرش سنج مینه سوتا از روایی کافی در ایران برخوردار است ؟ - آیا نگرش سنج مینه سوتا از اعتبار کافی در ایران برخوردار است ؟ از آنجا که نگرش معلمان به حرفه خود و به دانش آموزان می تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی باشد، در کنار این هدف کلی ، اهداف جزئی دیگری نیز در این پژوهش مورد بررسـی و تحقیـق قرار خواهد گرفت که به قرار زیرند: - آیا تفاوتی بین معلمان زن و مرد با توجه به وضعیت تاهل ، گـروه سـنی و سـابقه ی تـدریس آنان وجود دارد؟ مبانی نظری از آنجا که نگرش مفهومی انتزاعی است ، نمی توان انتظار داشـت کـه صـاحب نظـران در مـورد ماهیت نگرش ها اتفاق نظر داشته باشند.
167 15,483 1 ١٥,٤٨٣ ١عامل 25,139 386 ٩٧٠٣,٦٩٨ ٢عامل خطا 92,769 386 ٣٥٨٠٨,٨٤٢ ١عامل نتایج با توجه به داده های جدول فوق بدین قرار است : در بررسی متغیر جنسیت مشاهده می شود: در سـطح اطمینـان ٠/٠٥، تفـاوت نمـرات در عامل ١ پرسشنامه ی نگرش سنج معلمان مینه سوتا معنادار است و فرض صفر مبنـی بـر عـدم تفاوت نگرش در بین زنان و مردان معلم رد می شود.
در پژوهش هایی که پژوهشگران در سال ٢٠٠٩ انجام دادند و در سایت تخصصی آموزش و پروش آمریکا "اریک "٢ منتشر شـده ، در مورد عوامل تاثیرگذار بر نگرش معلمان به دانش آموزان و حرفه ی معلمی عنوان شده است : عواملی مانند جنسیت دانش آموزان ، موضوع و مبحث درسی کـه تـدریس مـی شـود، عملکـرد دانش آموزان ، نژاد و گروهی که معلم به آنان تدریس می کند، هدف آموزشـی معلـم ، موفقیـت دانش آموزان ، معیار سنجش پیشرفت دانش آموزان ، شخصیت دانش آموزان ، وضعیت اقتصادی ، حمایت مالی از معلم ، آداب و رسوم ، فرهنگ ، مذهب و توانایی های معلـم در نگـرش و توقـع او تاثیرگذار هستند."