Abstract:
هدف این مقاله سنجش میزان درونیشدن «اخلاق علم» در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بررسی نقش عوامل ساختاری، کنشی و رابطهای در ایجاد آن است. مدل نظری این مقاله بر تاثیر عوامل ساختاری (نظیر: اعمال کنترلهای اجتماعی بازدارنده و تسهیلکننده در فرایند آموزش معیارهای اخلاق علم، اخلاق علم اساتید، سرمایههای فرهنگی اساتید و فرهنگ دانشگاهی)، عوامل کنشی (شامل: اقتدارپذیری علمی دانشجویان و انگیزههای تحصیلی دانشجویان) و عوامل رابطهای (شبکه تعاملات میان اساتید و دانشجویان) بر اخلاق علم دانشجویان تاکید داشت. جامعة آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سه واحد دانشگاه آزاد اسلامی و نمونة آماری شامل 580 مورد از آنان بود. روش نمونهگیری «طبقهای نامتناسب با حجم» و ابزار اندازهگیری یک «پرسشنامه محققساخته» بود. نتایج حاصله از آزمون مدل نظری با استفاده از روش «مدلسازی معادلات ساختاری» نشان داد که میزان اخلاق علم دانشجویان «بیش از حدّ متوسط» است. با این وجود، همین سطح از اخلاق علم دانشجویان در درجة اول از عوامل ساختاری و در درجة دوم از عوامل رابطهای متاثر است.
Machine summary:
"جدول ٣) نjایج محاسبة ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل و وابسته کنترلهــای شـــبکه کنترلهای اخــلاق سـرمایه انگیزه هـای اقتدارپـذیری اجتمـاعی فرهنــگ تعــاملات اجتماعی علـــم فرهنگـی تحصــیلی علمــــی تســهیل دانشگاهی اسـاتید و بازدارنده اساتید اساتید دانشجویان دانشجویان کننده دانشجویان ضــــریب 0/123 0/098 0/273 0/109 0/145 0/112 0/004 -0/044 اخلاق علم همبستگی دانشجویان سطح 0/003 0/018 0/000 0/008 0/000 0/007 0/915 0/249 معناداری تعداد 580 580 580 580 580 580 580 580 ارقام مذکور در جدول فوق حاکی از آن است که متغیرهای «انگیزه های تحصـیلی دانشـجویان »، «سرمایه ی فرهنگی اساتید»، «شبکة تعاملات میان اساتید و دانشـجویان »، «اخـلاق علـم اسـاتید»، «فرهنگ دانشگاهی » و«اقتدارپذیری علمی دانشجویان » به ترتیب بیشترین همبستگی مثبت معنی دار را با «اخلاق علم دانشجویان » دارند.
جدول شماره چهار نشان می دهد که در حدود سیزده درصد از تغییرات «اخلاق علم دانشـجویان » با تغییرات پنج متغیر ( انگیزه های تحصیلی دانشجویان ، شبکه تعاملات علمی اسـاتید و دانشـجویان ، سرمایه فرهنگی اساتید، کنترلهای اجتماعی تسهیل کننده و اخلاق علم اساتید) قابل توضیح است .
جدول ٤: خلاصة مدل رگرسیونی متغیر وابسته (اخلاق علم دانشجویان ) برحسب متغیرهای مستقل (انگیزه های تحصیلی دانشجویان ، شبکه تعاملات علمی اساتید و دانشجویان ، سرمایه فرهنگی اساتید، کنترلهای اجتماعی تسهیل کننده و اخلاق علم اساتید) مدل ضریب همبستگی چندگانه ضریب تعیین ضریب تعیین تصحیح شده خطای معیار برآورد 0/42865 0/122 0/130 0/360 6 با استناد به ارقام مذکور در جدول شماره پنج مشخص می شود که ایـن مقـدار از تغییـرات متغیـر وابسته که توسط شش متغیر فوق قابل توضیح است قابل تعمیم به کل اعضای جامعه ی آماری است ."