Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی و تعهد حرفه ای کارکنان ادارات آموزش و پرورشمناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است . این تحقیق در قالب یک تحقیق توصیفی و همبستگی انجام گرفته است . جامعه آماری شامل ٢٢٠ نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بودند که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران ١٤٠ نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) هوی و فیلدمن و تعهد حرفه ای میان آنان توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن از طریق مطالعه مقدماتی و به وسیله ٣٠ نفر نمونه انتخابی از جامعه اصلی، بررسی شد که با به کارگیری ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسش نامه سلامت سازمانی ٠/٨٧ و پرسش نامه تعهد حرفه ای ٠/٧١ محاسبه گردید. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، تدوین جدول ، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس ) با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش ١٩ تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین سلامت سازمانی و تعهد حرفه - ای رابطه مثبت معنادار در سطح ٠/٠١> Pو ٠/٠٥> Pوجود دارد.
Machine summary:
"جامعه آماری شامل ٢٢٠ نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بودند که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران ١٤٠ نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) هوی و فیلدمن و تعهد حرفه ای میان آنان توزیع گردید.
روش شناسی با توجه به اینکه هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با تعهد حرفه ای کارکنان ادارات آموزش و پرورشمناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ٩٣-١٣٩٢میباشد و چون در پژوهش های کاربردی هدف اصلی کشف علمی نیست ، بلکه آزمودن وبررسی امکان کاربرد دانش است ؛ بنابراین روش این پژوهش به لحاظ هدف ، کاربردی می - باشد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد حرفه ای کارکنان ادارات مناطق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با روش توصیفی - همبستگی انجام شده است .
نتایج به دست آمدهاز این پژوهش حاکی ازآن است که بین سلامت سازمانی و تعهدحرفه ای کارکنان ادارات آموزش و پرورش مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد رابطه مثبت و معناداری در سطح ٠/٠١ وجوددارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با افزایش سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش تعهد حرفه ای آنان نیز افزایش مییابد."