Abstract:
هدف این پژوهش مقایس ه وضعیت بهداشت روانی معلمان مدارس عادی با معلمان مدارس استثنایی استان اصفهان بود. با در نظر گرفتن متغیرهای جمعیت شناختی (سابق ه خدمت، میزان تحصیلات ، و معدل مدرک تحصیلی ) نمونه ای 409 نفری از معلمان مرد و زن که در سه دوره ابتدایی، راهنمایی، و متوسطه و پیش دانشگاهی تدریس میکردند و نیز معلمان استثنایی گروه های نابینا، ناشنوا، و کم توان ذهنی با روش تصادفی طبقه ای، متناسب با حجم نمونه انتخاب شد . از پرسشنامه محقق ساخته برای ثبت ویژگی های فردی و جمعیت شناختی نمونه استفاده شد و پرسشنامه نیز به منظور ارزیابی وضعیت سلامت روانی SCL-90-R معلمان، بر آنها اجرا شد. نتایج نشان داد که بین بهداشت روانی معلمان دانش آموزان عادی و استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد و شدت علائم مرضی در معلمان مدارس عادی ، در مقایسه با معلمان مدارس استثنایی، بیشتر است p<-0.05 تفاوت بین معلمان زن و مرد و اثر متقابل جنسیت معلم و نوع دانش آموزان بر بهداشت روانی معلمان معنادار نبود . بررسی رابطه بین بهداشت روانی و متغیرهای جمعیت شناختی بیانگر آن بود که تنها در گروه معلمان مدارس استثن ایی، هر چه سنوات خدمت کمتر ب ود، علائم مرضی شدیدتری مشاهده نتیجه آنکه برخلاف باور عمومی و .(p<-0.05 می شد ( شواهد پژوهشی موجود ، بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، معلمان مدارس استثن ایی در مق ایسه با معلمان مدارس عادی ، از وضعیت بهداشت روانی مطلوب تری برخوردارند.
Machine summary:
A دانشگاه اصفهان University of Isfahan هدف این پـژوهش مقایـسۀ وضـعیت بهداشـت Abstract: The purpose of this study was to روانی معلمان مدارس عادی با مـعلمان مدارس استثنایی compare the mental health condition of اسـتان اصـفهان بــود.
به این منظور، ٧٠ معلـم مدرسـۀ عقـب مانـدگان ذهنی ، ٦٠ پرستار کودکان عقب مانده ، ١٢٤ پرستار بیمارستان ، و ٣٦٩ کارمند دفتری ادارۀ رفـاه 1 dysthymic disorder 2 generalized anxiety 3 social anxiety 4 Liao 5 Li 6 Jijia 7 Aitao 8 Wang 9 sub clinical 10 Fan 11 Zhu 12 Xiao 13 Ma 14 Chen 15 Wu 16 Erbee 17 mental retard 26 26 اجتماعی را با استفاده از پرسشنامه GHQ١ بررسی کردند.
معلمان ناکامی و نگرانی بیشتری را در زمینۀ 1 General Health Questionnaire 2 Sharard 3 Walter 4 Gouze 5 Lim 6 Jaoul 7 Kovess 8 Koller 9 Colman 27 27 شرایط کار در مراکز آموزش استثنایی گزارش میکنند.
نتایج ایـن پـژوهش بـا نتـایج پـژوهش امیـدی (١٣٧٩) کـه 1Travers 2 Cooper 36 36 بالاترین میزان ابتلا را در معلمان زن دورۀ متوسطه و پایین ترین میـزان را در معلمـان زن دورۀ راهنمایی به دست آورد و نیز با نتایج پژوهش بختیارپور (١٣٨٠) که حاکی از ارتباط بین میزان شیوع اختلالات روانی با مقطعی است که معلم در آن تدریس میکند، همخوانی ندارد.
بررسی وضعیت بهداشت روانی معلمان مدارس عادی با معلمـان مـدارس استثنایی استان اصفهان .